بازیگر طنز: نمی‌گذارم نمازم قضا شود

صراط: ارژنگ امیرفضلی که همه او را به عنوان یکی از بازیگران کمدی می‌شناسند، کار خود را با برنامه «نوروز 72» به کارگردانی داریوش کاردان، همراه با مهران مدیری و حمید لولایی آغاز کرد. او به سرعت در عرصه هنر هفتم درخشید و علاوه بر بازیگری در سینما و تلویزیون و تئاتر، کارگردانی چند مجموعه‌ تلویزیونی را نیز در کارنامه کار خود ثبت کرد. آدم شوخی است و زیاد عادت ندارد به مشکلاتی که پیش می‌آید به دید بد نگاه کند. آنچه می خوانید ماحصل گفتگویی کوتاه با این هنرمند محبوب است؛

 آقای امیر فضلی، کمی از خودتان برایمان بگویید؟
فکر می کنم برای مردم به اندازه کافی شناخته شده باشم. مردم بیشتر مرا به عنوان یک کمدین می شناسند. من کارم را با برنامه " نوروز 72" شروع کردم. علاوه بر بازیگری در سینما و تلویزیون و تئاتر، کارگردانی  چند مجموعه تلویزیونی را نیز در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده ام. در حال حاضر هم مشغول بازی در مجموعه "سر به راه" هستم.

 کار با آقای سعید سلطانی چه طور است؟
آقای سلطانی به عنوان یک کارگردان با تجربه نه تنها فقط کارگردان مجموعه است بلکه حامی گروه نیز می باشد و خوشحالم از بابت اینکه در این سریال با آقای سلطانی کار کردم.

در اوایل تصویربرداری مجموعه با گروه سریال مشکلی نداشتید؟
نه خدا را شکر. همه بازیگرانی که در کنارشان بودم از هنرمندان باسابقه ای بودند که خدا را شکر، دوست شان داشتم و در کنارشان احساس آرامش می کردم.

 اگر بازیگر نبودید دوست داشتید چه کاره می شدید؟
آن قدر ادامه می دادم و زحمت می کشیدم  و عرق می ریختم تا بازیگر شوم. باز هم بازیگری.

 آیا بوده بعد از سال ها از نحوه بازی در فیلمی خجالت بکشید؟
نخیر، اصلاً. چرا خجالت؟ آن موقع خام بودم ولی الآن کمی
پخته تر شدم. ولی خجالت نکشیدم.

 فکر می کنید سریال "سر به راه" توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند؟
بله، حتماً همین طور بوده. انصافاً موضوع سریال آن قدر مردمی بوده که توانسته جذب مخاطبانش بالا باشد و قشر زیادی را جذب کند. خدا را شکر.

 به نظر شما رابطه مردم با سینما بهتر است یا تلویزیون؟
هم تلویزیون و هم سینما.

 چرا؟
چون یک سری سریال هایی که ارزش فرهنگی ندارند جایگزین سریال های خوب ما شده اند و سریال های تاریخی بسیار کم است. اگر یرای تلویزیون وقت گذاشته شود، صد در صد تلویزیون بیشتر از این رشد پیدا می کند و جذب مخاطبانش بیشتر از این می شود.

 دستمزد بازیگران چگونه است؟
اصلاً منصفانه نیست. خیلی هم کم است. امیدوارم بهتر هم شود.

 شهرت را دوست دارید؟
دوست دارم اما دردسر ساز است. خیلی خوب است که مردم، تو را بشناسند اما گاهی اوقات اذیت می شوی.
 فکرمی کنید کدام یک از کارهایتان توانسته ارتباط بیشتر و بهتری را با بیننده برقرار کند؟
سریال " تبریز در مه".
 
چه تعریفی از بازیگری دارید؟
بازیگری حرفه ای است که زندگی باید دور آن جریان داشته باشد. بازیگری، بازتابی از زندگی است.

 چه آرزویی دارید؟
همیشه سلامت باشم و سایه خانواده ام برای مدت طولانی بالای سرم باشد.

 معنویت چه نقشی در پیشبرد اهداف آدمی دارد؟
بدون معنویت، فرد به تکرار و ابتذال می رسد. بدون معنویت، انسان چون کبوتری بدون بال است. من تا آنجایی که در توانم هست، نمی گذارم نمازهایم قضا شود.

 تا به حال اتفاق افتاده خصوصیات نقشی که ایفا می کنید روی زندگی خصوصی شما تاثیر بگذارد؟
نه، چون اگر این گونه باشد بازیگر نتوانسته موضوع را تفکیک کند. اگر کسی بتواند در آن واحد دو شخصیت داشته باشد، بیمار است و باید مداوا شود. بازیگری حرفه ای کاملاً حساب شده و دقیق است.

 به جوانان علاقه مند به بازیگری چه توصیه ای دارید؟
توصیه می کنم برای رسیدن به بازیگری فقط به دنبال شهرت و پول نباشند و یا ندانسته و بی دانش وارد این حرفه نشوند. فقط زیبایی چهره ملاک نیست. شخص خوش چهره ای که بازی بلد نیست، مدل و مانکن است نه بازیگر. حتماً باید به دنبال علم و تمرین و دانستن این رشته بروند.
 
بازیگران مورد علاقه شما؟
همه بازیگران مورد علاقه من هستند. همه شان را دوست دارم و به آنها احترام می گذارم. امیدوارم آنها هم همین حس را نسبت به من داشته باشند.