چند وقتیه ایمیلها و پیامکیهایی از سوی اشخاص مختلف منتشر میشه که:
«ای شیعیان!
به جای رفتن به سفر حج و تقویت پادشاهان و دولت عربستان در اقتصاد (و در نتیجه قدرت گرفتن برای مبارزه با شیعیان، با زمینهسازی در فرصت های شغلی، ساختن مدرسه، احداث بیمارستان و ... به کشور خودمان کمک کنند.»
حالا سؤالی که من میخوام اینجا بهش جواب بدم اینه که «آیا واقعاً مدرسه سازی، احداث بیمارستان، کمک به فقراء و... از زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه بقیع علیهم السلام و بیت الله بهتره؟»
صـــــــــــــــــبر کنید!
قبل از نظر دادن در این مورد، صبر کنید.
اول به این سؤال پاسخ بدین:
اساساً! چه کسی میتونه بگه این عمل از اون یکی عمل بهتره؟!
برای پاسخ دادن به این سؤال، باید یه سؤالای دیگهای رو هم جواب بدیم:
بهتر بودن عمل یعنی چی؟
پیش چه کسی عمل باید بهتر باشه؟
پیش ما؟! پیش بقیه مردم؟
نظر کی مهمه؟
پس کلاً 2 تا سؤال رو باید جواب بدیم:
1ـ بهتر بودن یک عمل یعنی چی؟
2ـ چه کسی میتونه بگه که یه عملی از بقیه بهتره؟
خب، حالا نظر شمـــــــــا چیه؟
نظر من اینه:
جواب سؤال اول:
بهتر بودن یک عمل، یعنی اینکه خدا اون عمل رو بیشتر بپسنده، بیشتر راضی باشه، بابتش بیشتر ثواب بده، کنندهی اون کار محبوبتر باشه و...
جواب سؤال دوم:
فقط خود خدا، (دقیقاً خود خود خدا) و کسایی که خداوند به اونها اطلاعات لازم رو میده، میتونن در این مورد نظر بدن.
تمــــــــــــــــــــــام
پس گـــــــــــول این حرفها رو نخورین.
هر کس چنین ایمیلی بهتون زد، همچین پیامکی براتون فرستاد، حتماً بهش جواب بدین و بگین:
«قربان! شما تازگیها پیامبر شدین؟ امام شدین؟ مجتهد شدین؟
حتی اگر هم مجتهد شدین، من که از شما تقلید نمیکنم! پس ضمن تشکر از پیام شما، این سخن رو قبول ندارم.»
وظیفه ما در این مورد اینه که از مرجع تقلیدمون سؤال کنیم (انشاء الله که همه در احکام دارای یک مرجع تقلید هستن دیگه). اگر گفت حرومه، ما هم نمیریم، گناهش گردن اون! اگر هم نگفت، دیگه کاسه داغتر از آش شدن بیمعنیه.
از مراجع تقلید می پرسیم :
«با سلام و احترام
با توجه به اعلام بانک جهانی مبنی بر درآمد 30 میلیارد دلاری دولت عربستان بهواسطه حج و از طرف دیگر، کمک اقتصادی این دولت به آمریکا و اسراییل در راستای اعمال معاندانه علیه شیعیان، آیا رفتن به حج، مصداق کمک به ظالم است؟ توصیه حضرتعالی برای تشرف به عمره و تمتع (با توجه به شرایط فعلی)، چیست؟»
نظر حضرت آیتالله خامنهای:
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
تا وقتی از طرف نهادهای مسئول منعی اعلام نشده، انجام عمره و فریضه حج مانعی ندارد.
موفق و مؤید باشید.
نظر آیتالله مکارم شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
در تمام طول تاریخ زیارت بیتالله الحرام و بسیاری از مراقد ائمه(ع) غالباً مستلزم پرداخت وجوهی به ظالمین بوده است. اگر این گونه کمکها اشکال داشته باشد، باید هم زیارت خانه خدا تعطیل شود و هم زیارت مراقد ائمه(ع) و این کار هرگز به مصلحت اسلام نیست.
همیشه موفق باشید.
نظر آیتالله نوری همدانی
بسمه تعالی
سلام علیکم
حج و عمره در شرائط فعلی بلامانع است.
نظر آیتالله سیستانی
بسمه تعالى
برای کسی که شرایط استطاعت داشته باشد، حج واجب است.
موفق باشید.