▪️10 برداشت غلط و رایج درباره حجاب اجباری
🔻یکم. ما #حجاب_اجباری نداریم، حجاب الزامی داریم. تفاوتش چیست؟ برای احکام فردی اجبار نداریم، الزام برای احکام اجتماعی است. مثل تفاوت حکم مستی در خلوت و جلوت؛ در خانه و خیابان. انشالله روشن است.
🔻دوم. الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست، بلکه برای صیانت از دموکراسی و دفاع از حق اکثریت است که اسلام را می خواهند. پس مدام ژست نگیرید که مگر چند درصد با اجبار حجاب، باحجاب شدند.
🔻سوم. یک جامعه در انتخاب دین آزادست، اما در انتخاب از دین آزاد نیست. مردم ما اکثریت اسلام را می خواهند و حجاب جزئی از اسلام است. پس تکلیف رفراندوم هم روشن است. رفراندوم برای انتخاب اصل دین است نه جزئیاتش.
🔻چهارم. اینکه الزام حجاب در صدر اسلام بوده یا نه، سوال غلطی است. با فرض اینکه نبوده است باز هم مهم نیست. الزام اجتماعی حجاب از احکام تعزیری است که متناسب با زمان و مکان و شرایط اتخاذ می شود. مثل بسیاری دیگر از قوانین که زمان پیامبر نبوده و امروز هست و شرعی است.
🔻پنجم. بدحجابی در ایران ناشی از بی دینی نیست، ناشی از سبک زندگی غربی است. نشانه اش نیز حیا و عفت زنان ماست و نه ظاهرشان. پس از روی ظاهر نگوئید مردم حجاب نمی خواهند. انشالله روشن است؛ این بند بسیار مهم است.
🔻ششم. متولی حجاب در ایران تنها گشت ارشاد نیست؛ 26 نهاد متولی حجاب اند که متاسفانه در خواب عمیق اند و به کسی هم پاسخگو نیستند. کاش عدلیه به عنوان حقوق عامه به کم کاری این 26 نهاد هم ورود کند.
🔻هفتم. حجاب ملاک دینداری نیست؛ یک نشانه است در کنار دیگر نشانه ها. چه بسا زنان بدحجابی که دیندارتر ند و بالعکس. خیلی ها این خطای اجتماعی را ندارند و صدها خطای فردی و اجتماعی دیگر دارند.
🔻هشتم.حجاب تنها چادر نیست. با این حال چادر طی سالهای اخیر فراتر از حجاب رفته است و به یک هویت فرهنگی-سیاسی و حتا مبارزاتی ارتقا یافته است.
🔻نهم. #چهارشنبه_سفید و موارد شبیه آن، پروژه فرهنگی علیه حجاب نیست؛ پروژه امنیتی علیه نظام است. لذا برخورد امنیتی می خواهد نه فرهنگی.
🔻دهم.مردها با دیدن زن بی حجاب الزاما به وسوسه گناه نمی افتند، بلکه دیدن زن بی حجاب خودش فی نفسه بدون ریبه و لذت معصیت است. لذا بی حجابی تعرض به حقوق دیگران است. انشالله روشن است.
💬 محسن مهدیان
سلام
متن جالبی بود یعنی پرسش و پاسخ های خوبی بودند. بالاخره سوال پیش میاد و نباید آخوندی بدش بیاد و باید بصورت دوستانه پاسخ بده. مثلا در کتابی آمده که در نهج البلاغه آمده که حضرت علی موهایش رنگ می کرده و...
و یا برخی می گویند که پیامبر مو بلند کرده، که البته شرایط زمانه آنموقع را نباید با الان یکی کرد. آنموقع زمان و مکان خود را داشته است.
همچنین الان خیلیها چادر نمی کنند سر ، ولی بمعنای بی حجاب نیستند. البته ما نوع پوشش زننده را نمی گوییم. که در مورد هشتم اشاره شدهاست. خواندم که به بدحجابی اشاره رفته است.
فکر کنم بیشتر باید روی فرهنگ کار کرد تا برخورد!!! برخورد و جریمه بصورت موقتی جواب میده و همچنین احتمال لج و لجبازی را در آینده ایجاد میکند. وقتی لج به اخلاق مردم تزریق بشه ، متاسفانه لجن زار میشه.
کسیکه با حجابه ، همچنین حجاب گفتار و حجاب نگاه و غیره و ذلک ، شخصیت خودش را اول دفعه ارج می گذارد. و همچنین به دیگران احترام هم گذاشته!
در مورد دوم ، تعریف دموکراسی متاسفانه در کشور ما شفاف بیان نشده و هرکسی آنگونه که دوست داشته تفسیر و تعبیر کردهاست.
مثلا در فیلمی ، یک مهاجر در بریتانیا گفت : بدن خودمه و نمی خواهم شیر بدهم و این را آزادی اروپا به من دادهاست. ولی در جواب شنید که : دولت به تو سهمیه کمکی شیر خشک نمیده تا بچه رو از شیر مادر محروم کنی!!!
نظر من در جهت رد سخنان جناب مهدیان نیست بلکه نظری مشارکتی هست.
من و شمای نوعی ، در مقامهای متفاوت از شهروند تا آخوند ، باید با حفظ احترام ، در جنبههای مختلف صحبت کنیم تا راهکارهایی ولو اندک هم شده بدست آوریم. و یا نتایجی را برای ذهن خودمان کسب کنیم. دیدها متفاوتند و باید در فضاهای دوستانه مطرح شوند و کسب نتیجه حاصل شود.
موفق باشید. پست خوبی بود.