سوال:
نبرد ایّوب(علیه السلام) با شیطان چگونه بود؟
جواب:
«شخصی پرسید: بلایی که دامنگیر ایوب(علیه السلام) شد، برای چه بود؟» 
امام صادق(علیه السلام) پاسخی فرمود که خلاصه اش چنین است:
«بلایی که بر حضرت ایوب(علیه السلام) وارد شد، به خاطر این نبود که کفران نعمتی کرده باشد، بلکه به خاطر شکر نعمت بود که به همین خاطر نیز ابلیس بر او حسد برد و در پیشگاه خداوند عرضه داشت:

اگر او این همه شکر نعمت تو را به جا می آورد، به خاطر آن است که زندگی وسیع و مرفهی به او داده ای و اگر مواهب مادی دنیا را از او بگیری، هرگز شکر تو را بجا نخواهد آورد. مرا بر دنیای او مسلط کن تا معلوم شود که مطلب چنین است.

خداوند نیز برای این که این ماجرا سندی برای همه رهروان راه حق باشد، به شیطان این اجازه را داد،

او آمد و اموال و فرزندان حضرت ایوب(علیه السلام) را یکی پس از دیگری از میان برداشت، ولی این حوادث دردناک نه تنها از شکر حضرت ایوب(علیه السلام) کم نکرد ، بلکه شکر او را افزون نمود!

شیطان از خداوند درخواست نمود بر زراعت و گوسفندان او مسلط شود، این اجازه به او داده شد و او تمامی آن زراعت را آتش زد و گوسفندان را از بین برد، باز هم حمد و شکر حضرت ایوب(علیه السلام) افزون شد.

سرانجام شیطان از خدا خواست که بر بدن ایوب مسلط گردد و سبب بیماری شدید او شود و این چنین شد، به طوری که از شدّت بیماری و جراحت قادر به حرکت نبود، بی آن که کم ترین خللی در عقل و درک او پیدا شود.

خلاصه، نعمت ها یکی بعد از دیگری از حضرت ایوب(علیه السلام) گرفته می شد، ولی به موازات آن، مقام شکر او بالا می رفت. تا این که جمعی از رهبان ها به دیدن او آمدند و گفتند: بگو ببینیم تو چه گناه بزرگی کرده ای که این چنین مبتلا شده ای؟!

حضرت ایوب(علیه السلام) در پاسخ فرمود: به عزت پروردگارم سوگند که من هیچ لقمه غذایی نخورده ام مگر این که یتیم و ضعیفی بر سر سفره با من نشسته بود و هیچ طاعت الهی پیش نیامد، مگر این که سخت ترین برنامه آن را انتخاب نمودم.»
 
_____________________________ 
📚 نورالثقلین، عبدعلی عروسی حویزی، ج ۳، ص ۴۴۸، مؤسسه انتشاراتی اسماعیلیان. 
📚 المیزان، علامه طباطبایی رحمه‏الله، ج ۱۷، ص ۲۱۰، نشر اسلامی

📚 تفسیر نمونه، آیه‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۳، ص ۴۷۷ـ۴۸۱، دارالکتب الاسلامیة.