⁉️یکی از سوالات درباره ایام فاطمیه این است که چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) روشن نیست و فلسفه ایام فاطمیه چیست؟⁉️
✅برای پاسخ به این سوال باید گفت: زمان دقیق شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها همانند مکان دفن ایشان از مجهولات تاریخی است که نشانه اوج مظلومیت حضرت است.
📝عواملی چند ممکن است منشأ این اختلاف باشد؛ از جمله:👇
1. نقل حوادث تاریخی در آن دوران همانند امروز نبوده که به صورت نوشته و کتاب در آید و به نسلهای بعدی منتقل شود، بلکه انتقال رویدادهای تاریخی به طور عمده شفاهی بود و از خاطر و ذهن افرادی به اذهان دیگران منتقل میشد. کسی نمیتواند ادعا کند که همه این ناقلان از اشتباه مصون بودند.
2. از سوی دیگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند، در چنین شرایطی کمتر دغدغه داشتند که حوادث تاریخی را به طور دقیق ثبت نمایند.
3. اختلاف و دستهبندیهای سیاسی که پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پدید آمد و کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که توان داشتند، تاریخ حادثهها را دستکاری کردهاند.
پراکندگی گفتار تاریخنگاران در این موضوع گواهی روشن بر تحریف عمدی آنان در تاریخ شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها است.
در رابطه با زمان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها روایات متفاوتی نقل شده است که سند برخی از این روایات «مرفوع» است و در نتیجه از اعتبار کافی برخوردار نیستند و برخی روایات نیز مدت زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پدر گرامیاش دو یا شش و یا هشت ماه بیان کردهاند، چون این دسته از روایات نیز سند درستی ندارند و یا از امام معصوم نقل نشدهاند نمیتواند معتبر و قابل توجه باشند.
بعضی از احادیث گویای این است که حضرت پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم سه ماه یا یکصد روز در قید حیات بود.
این گونه احادیث را ممکن است با حدیث مشهور طبری که شهادت حضرت را سوم جمادی الثانیه میداند. بدین طریق جمع کرد که سه ماه پنج روز کمتر از سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز است و یکصد روز، پنج روز بیشتر از نود و پنج روز میشود و تفاوت چند روز قابل توجه نیست، مرحوم علامه مجلسی نیز به این مطلب اشاره دارد.
در نتیجه تنها روایاتی که قابل تأمّل است؛ روایات هفتاد و پنج روز و سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز است.
روایت هفتاد و پنج روز به دو طریق ـ ابو عبیده و هشام بن سالم ـ از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده است و روایت سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز در روایت ابو بصیر، نیز از امام صادق ـ علیهالسلام ـ تصریح شده است.
این دو تعبیر با توجه به قول مشهور شیعه درباره رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در بیست و هشتم ماه صفر با هم تعارض دارد، چون که هفتاد و پنج روز پس از رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ موافق با سیزدهم جمادی الاولی میشود، نه سوم جمادی الثانیه.
البته ممکن است دلیل اختلاف در این دو دسته از روایات صحیحه رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد.
توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسة تسعون» مؤید این معناست. به عنوان مثال در کتاب کافی در مورد زمان شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ چنین آمده است: «و توفیت و لها ثمان عشرة سنه و خمسة و سبعون یوما». همان گونه که در این روایت دیده میشود شباهت «خمسه و سبعون» به «خمسه تسعون» خیلی نزدیک است و اشتباه نسّاخ، تاریخ نویسان یا راویان حدیث میتواند موجب پدید آمدن دو تاریخ متفاوت در رابطه با روز شهادت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ باشد.
شیخ عباس قمی، در منتهی آلامال آورده است: بهتر است به هر دو روایت عمل بکنیم و در هر دو تاریخ عزاداری کنیم.
(منتهی الامال، ج ۱، ص ۲۵۹)
ر.ک.بحار الانوار ج ۴۳
🔆🌼🔆
سوال:
سلام علیکم
اگه میشه برای بحث شبهات کتاب معرفی کنید
باتشکر
................................................................
سلام علیکم
برای بحث شبهات قرآنی باید دو محور مدنظر قرار بگیرد
1.بحث روشی و مهارتی
2.محتوا
اما
1.روش و مهارت
برای این قسمت باز دو بازو نیاز هست
الف.علم به مناظره و شناخت مغالطه
این قسمت را می توانید در صناعات خمس مخصوصا جدل و مغالطه ببینید.
ب.مهارت اجرا
که با تجربه و تکرار بدست می آید.
پیشنهاد مختصر و مفید برای این قسمت: مغالطات علی اصغر خندان و 150 هشتگ سید بشیر حسینی هست.
البته با تمرین و تجربه و تکرار
2.محتوا
در این زمینه هم آثار زیادی بصورت خاص و عام وجود دارد
اما عام که تفاسیر و کتب مختلف از علمای بزرگوار مخصوصا آثار شهید مطهری و علامه مصباح و تفسیر المیزان
و اما خاص التمهید و شبهات و ردود آیت الله معرفت و آثار آقای رضایی اصفهانی و ...
اما خواسته باشیم یک کتاب مختصر و مفید را بخوانیم به عنوان شروع
کتاب پرسش و پاسخ های دانشجویی ج 36 و 37 که علیرضا مستشاری شبهات 30 جزء قرآن را مطرح کرده و جوابهای خوبی داده اند.
موفق باشید.
#معرفی_کتاب #شبهات #پاسخ_به_شبهات #سیر_مطالعه
سلام استاد شب بخیر
ببخشید مزاحمتون شدم
گیر یه سری دانشجو افتادم از پسشون برنمیام خیلی سوال و شبهه دارند
میگن کسی رو سراغ دارید که به سوالان و شبهات ما پاسخ قانعو منطقی بده
خیلی نیاز به کمک دارند
منم علمم به اندازه ای نیست که بتونم همه سوالانشون جواب بدم
به کمک شما نیازمندم
چون اینا واقعا اگه سوالاتشون جواب داده نشه ممکنه گمراه بشن
البته آدم های بدی هم نیستن
الان در مورد اینکه انسان اشرف مخلوقات روی کره زمین هست یا اشرف کل مخلوقات جهان هستی هست ازم سوال پرسیدن
که یک سری جوابا رو بهسون دادم
ولی قانع نشدن
من گفتم اشرف مخلوقات روی کره زمین هست و اونا در جواب به این سایت اشاره کردن
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa751
................................................................
سلام علیکم
ابتدا چند سوال دارم:
اولا ما سوال می کنیم که اصلا این اشرف مخلوقات بودن رو از کجا میگید؟ دلیل اینکه انسان اشرف مخلوقات هست چیه؟
ثانیا سوال می کنیم که ما چطور می تونیم به جواب سوال برسیم. یعنی چه کسی می تونه جواب بده که اشرف مخلوقات کیست؟ ما چطور می تونیم بفهمیم؟
ثالثا چه ملاکی برای این اشرف بودن وجود داره؟ معیارش چیه تا موجودی شریف یا موجودی دیگه اشرف باشه؟ ملاک برتری چیه؟
اما جواب:
آیه 70 سوره اسراء
۞ وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا
به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم، و آنان را در خشکی و دریا [بر مرکب هایی که در اختیارشان گذاشتیم] سوار کردیم، و به آنان از نعمت های پاکیزه روزی بخشیدیم، وآنان را بر بسیاری از آفریده های خود برتری کامل دادیم.
1. این آیه مهم ترین آیه درباره فضیلت و تکریم انسان هست.
2.موضوع آیه مطلق است و تمامی نعمت های خدا را شامل می شود. یعنی بخاطر تمام نعمت هایی که خدا به انسان داده است.
3.شرط این کرامت استفاده از این نعمت ها است. که از جمله آنها عقل و اختیار می باشد. که چهارده معصوم مصداق اصلی فرزندان آدم علی نبینا و اله و علیه السلام هستند که اشرف مخلوقات می باشند.
4.خدا می فرماید: فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا. ما انسان را بر بسیاری از مخلوقات برتری دادیم نه بر همه.
5.تفضیلا مفعول مطلق است تاکید دارد اما نکره است یعنی ابهام دارد که چه نوع برتری منظور است.
پس:
اولا اشرف مخلوقات بودن انسان بصورت مطلق مربوط به 14 معصوم است چرا که آنها مسجود ملائکه و خلیفه واقعی خداوند در زمین هستند
ثانیا طبق آیه انسان بر بعضی از مخلوقات برتری داده شده است نه همه
در این آیه دو کلمه وجود دارد: کرّمنا و فضّلنا و تکریم و تفضیل با هم تفاوت هایی دارند که می توانید به لغت و کتب تفاسیر مراجعه کنید.