بررسی موضوعات مهم و شبهات پرتکرار جوانان

۱۶ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

ولایت فقیه به زبان ساده

۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۳
حسین عبداللهی

آنروز که ابوبکر رای آورد

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

نام فرزندان امیرالمومنین

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

غدیر

🍃🌸
آقای دکتر محمد اسدی گرمارودی در کتاب ( نقش غدیر در کمال انسان ها) مینویسد:
🍃🌸
به جرج جرداق صاحب کتاب (الامام علی صوة العدالة الانسانیة) گفتند: شما یک مسیحی هستی و خیلی هم مذهبی نیستی چه شد که در مورد حضرت علی ع کتاب نوشتی؟

به گریه افتاد و گفت مرحوم علامه امینی هنگامی که کتاب (الغدیر) را نوشت چند جلد از کتاب را برای من فرستاد. یک نامه هم نوشت و گفت آقای جرد جرداق شما یک حقوقدان و وکیل دادگستری هستی، نه شیعه هستی و نه سنی که بگوییم طرفداری را میکنی. کار تو دفاع از مظلوم است‌ .

ما با اهل سنت بر سر علی ع دعوا داریم ما می گوییم حق با علی ع است آنها میگویند نه ، حالا این چند جلد کتاب( الغدیر) را به عنوان پرونده مطالعه کنید. تمام مدارک هم از اهل سنت است.

 من از شیعه چیزی در آن ننوشته ام. شما هم در حد یک وکیل دادگستری قضاوت خود را برای من بنویسید.
میگوید: من دیدم وقتی انسانی مرا به عنوان یک وکیل دادگستری مخاطب قرار داده و از من کمک خواسته بی انصافی است اگر کمک نکنم بنابراین پذیرفتم.

وقتی کتاب ها را دقیق خواندم دیدم در تاریخ از علی(ع) مظلوم تر نمی شناسم و لذا تصمیم گرفتم به اقتضای شغلم که وکیل دادگستری می باشم از این مظلوم دفاع کنم و کتاب (الامام علی صوة العدالة الانسانیة) را نوشتم.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

خلاصه عدل

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

خلاصه توحید

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

خلاصه تمام ادعیه

*#دعا

✍️روزی شخصی خدمت حضرت علی(علیه السلام) میرود و میگوید یا امیر بنده به علت مشغله زیاد نمیتوانم همه دعاها را بخوانم،چه کنم؟

🔹️حضرت علی(علیه السلام) فرمودند:
خلاصه تمام ادعیه را به تو میگویم،هر صبح که بخوانی گویی تمام دعاها را خواندی.

1 ✅ الحمدلله علی کل نعمه
2 ✅ و اسئل لله من کل خیر
3 ✅ و استغفر الله من کل ذنب
4 ✅ واعوذ بالله من کل شر

1 خدا را سپاس و حمد می گویم برای هر نعمتی که به من داده است.
2 و از خداوند درخواست میکنم هر خیر و خوبی را 
3 و خدایا مرا ببخش برای تمام گناهانم.
4 و خدایا به تو پناه می برم از همه بدی ها.

📚بحارالانوار:ج۹۱ ص۲۴۲

۱ نظر موافقین ۵ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

استفتا عزاداری

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

چند روایت

🌸🌸🌸  چند روایت ناب برای زندگی 

......................................................................
✅ قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله:

 المُنافِقُ مَن إذا وَعَدَ أخلَفَ ،وإذا فَعَلَ أفشى  ، وإذا قالَ کَذَبَ ، وإذا ائتُمِنَ خانَ ، وإذا رُزِقَ طاشَ ، وإذا مُنِعَ عاشَ . 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند:

 منافق کسى است که هرگاه وعده دهد خلف وعده کند، هرگاه کارى کند آن را در بوق و کرنا کند، و هرگاه سخن بگوید دروغ گوید، هرگاه امانتى به او سپارند خیانت ورزد، هرگاه روزى داده شود سبکسرى کند و هرگاه روزى داده نشود (و تنگدست گردد) به زندگى روى آورد. 

 بحار الأنوار : 72 / 207 / 8.
......................................................................
✅ قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله:

  ـ فی وصیَّتهِ لابنِ مَسعودٍ ـ  : یابنَ مَسعودٍ ، أکثِرْ مِن الصّالِحاتِ والبِرِّ ؛ فإنّ المُحسِنَ والمُسِیءَ یَندَمانِ ، یَقولُ المُحسِنُ : یا لَیتَنی ازدَدتُ مِن الحَسَناتِ ! ویقولُ المُسِیءُ : قَصَّرتُ ، وتَصدیقُ ذلکَ قَولُهُ تعالى :  «ولا اُقْسِمُ بالنَّفْسِ اللَّوّامَةِ» 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند:

  ـ در سفارش خود به ابن مسعود ـ  فرمود : اى پسر مسعود! کارهاى شایسته و نیک بسیار به جاى آر؛ زیرا نیکوکار و بدکار هر دو پشیمان مى شوند. نیکوکار مى گوید : کاش خوبى هاى بیشترى انجام مى دادم و بدکار مى گوید : کوتاهى کردم. مؤید این مطلب، سخن خداى متعال است که مى فرماید :  «و سوگند به نفس ملامتگر»  . 

 مکارم الأخلاق : 2 / 353 / 2660.
......................................................................
✅ قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله:

 إنّ للّه ِ عِبادا اختَصَّهُم بالنِّعَمِ ،یُقِرُّها فیهِم ما بَذَلوها للنّاسِ ، فإذا مَنَعوها حَوَّلَها مِنهُم إلى غَیرِهِم . 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند:

 خداوند بندگانى دارد که نعمت ها را در اختیار آنان نهاده است. تا زمانى که این نعمت ها را به مردم بذل و بخشش کنند، آنها را در میانشان نگه مى دارد و هرگاه دریغ ورزند نعمت ها را از آنان به دیگران منتقل مى کند. 

 بحار الأنوار : 75 / 353 / 62.
......................................................................
✅ قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله:

 نِعمَتانِ مَفتونٌ فیهِما کَثیرٌ مِن النّاسِ : الفَراغُ والصِّحَّةُ . 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند:

 دو نعمت است که بسیارى ازمردم در آنها آزموده مى شوند [یا به سبب آنها به گمراهى و فساد مى افتند] : فراغت و تندرستى. 

 الخصال : 35 / 7.
......................................................................
✅ قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله:

 نِعمَتانِ مَکفورَتانِ : الأمنُ والعافِیَةُ . 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند:

 دو نعمت است که نادیده گرفته مى شود : امنیّت و سلامت. 

بحار الأنوار : 81 / 170 / 1
......................................................................

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

شهید مطهری و یک پیام مجهول

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

پاسخ های نقضی به شبهات باستان گرایی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
حسین عبداللهی

ماهواره جیبی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

دشمنی با چادر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۲
حسین عبداللهی

دایره ولایت امام زمان

✳️ چه زمانی از دایره‌ی ولایت امام خارج می‌شویم؟

🔻 «یحیی بن ام طویل» حواری #امام_چهارم به مسجد مدینه می‌آمد و رو به مردم می‌ایستاد. همان مردمی که به ظاهر جزو دوستداران خاندان پیغمبر بودند، همان مردمی که #امام_حسن و #امام_حسین علیهماالسلام بیست سال در بین آن‌ها زندگی کرده بودند، همان مردمی که نه اموی بودند و نه وابستگان بنی امیه بودند، پس چه بودند؟ بزدلانی بودند که برای #واقعه_عاشورا و #کربلا از ترس خفقانی که بنی امیه به‌وجود آورده بودند، دور #آل_محمد را خالی گذاشته بودند. «یحیی بن ام طویل» در مقابل همین گونه مردم می‌ایستاد و همین سخن قرآنی را تکرار می‌کرد: «یقول: کفَرْنَا بِکمُ وَ بَدَا بَینَنَا وَ بَینَکمُ الْعَدَاوَةُ وَ الْبَغْضَاءُ - ما به شما کافر شدیم و میان ما و شما خشم و کینه نمودار شد.» یعنی همان حرفی را می‌زد که #ابراهیم به کفار و به مشرکان و منحرفان و گمراهان معاصر خودش می‌گفت.

🔺 ببینید که #ولایت همان ولایت است. ابراهیم هم دارای ولایت است، #شیعه #امام_سجاد علیه السلام هم در زمان خود دارای ولایت است؛ همدیگر را باید داشته باشند و از دشمنان جدا باشند. اگر شیعه‌ای از شیعیان امام سجاد علیه السلام در زمان ایشان از روی #ترس یا #طمع دنبال جبهه‌ی دشمن رفت، او از ولایت امام سجاد علیه السلام خارج است. او دیگر به جبهه‌ی امام سجاد علیه السلام متصل نیست. 

👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 از کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن»
📖 صفحات ۵۳۲ و ۵۳۳

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

دنیا

💢 تفسیر زیبای استاد مطهری از جمله معروف امیرالمؤمنین (ع)

🔸علی(ع) حالت خودش و روحیه خودش را این طور شرح می‌دهد:

🔹«وَ اللهِ لَوْ اُعْطیتُ الاَْقالیمَ السَّبْعَةَ بِما تَحْتَ اَفْلاکها عَلی اَنْ اَعْصِی اللهَ فی نَمْ لَةٍ اَسْلُبُها جُلْبَ شَعیرَةٍ ما فَعَلْتُهُ».

🔹«به خدا قسم اگر تمام آنچه در زیر قبه آسمان است به من بدهند برای اینکه به یک مورچه ظلم کنم به اینکه پوست جوی را از او بگیرم، نمی‌کنم».

🔸یعنی تمام دنیا در نظر من آن مقدار ارزش ندارد که به یک مورچه ظلم کنم. علی(ع) در این جمله خود، ارزش دنیا و مُلک دنیا را پایین نیاورده، ارزش حق و عدالت را بالا برده. نمی‌خواهد بگوید دنیا و آنچه در زیر آسمان است چون خیلی بی‌قیمت است من آن را در ازای یک عمل کوچک ـ که ظلم به مورچه است ـ نمی‌خواهم، بلکه می‌خواهد بفرماید که ظلم اینقدر بزرگ است که تمام مُلک دنیا با کوچکترین افراد ظلم ـ که ظلم به مورچه است به گرفتن پوست جوی از دهانش ـ برابری نمی‌کند. 

🔸سعدی در همین مضمون می‌گوید:

🔹دنیا نیرزد آنکه پریشان کنی دلی 
🔹زنهار بد مکن که نکرده است عاقلی

🔸سعدی هم نمی‌خواهد بگوید که دنیا اینقدر کم‌ارزش است که به یک پریشان کردن دل که چیز کوچکی است نمی‌ارزد؛ می‌خواهد بگوید پریشان کردن دل آنقدر مهم است که به بهای تمام دنیا هم نباید قبول کرد.
 
📗 بیست گفتار، ص۶۹

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی

باطن های انباشته از حرام

🔻باطن های انباشته شده از حرام

🔹امام حسین (ع) در ظهر عاشورا پس از اینکه برای آخرین بار شروع به صحبت و نصیحت لشکریان عمر سعد کردند و آنهابه هلهله پرداختند تا سخنان ایشان شنیده نشود فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُمْ؛ (باطنهایتان از حرام پر شده و بر قلبهایتان مُهر خورده است.) 

🔸 برخی سهوا بطونکم در فرمایش امام  را به شکم ترجمه میکنند و معنای آن را به خوردن مال حرام محدود میکنند اما در حقیقت کلام امام حسین علیه اسلام  از فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ محدود به لقمه نیست بلکه تمام حوزه های باطنی را در برگیرنده هست.

🔹ابتدا باید ورودی های انسان را تعریف کرد و سپس حرام های آن ورودی ها را شناخت تا بتوان به عمق فرمایش نورانی و مهم و راهبردی امام پی برد.

✅ گوش یکی از ورودی های انسان هست که باید از آن مراقبت کرد که هر کلامی را نشنود و پای هر سخنی نشیند. کلام باطل حرامی است که بصورت تکوینی اثر منفی در روح و جان انسان میگذارد.

✅ چشم یکی دیگر از ورودی های انسان است که باید از آن مراقبت کنیم. دیدن هر صحنه ای، هر تصویری و هر شخصی در ما اثرگذار است که در صورت باطل و حرام بودن آن یقینا شاهد تاثیر منفی آن خواهیم بود.

✅ شکم ، بویائی، لامسه، حب و بغض، تفکر و ... نیز ورودیهای دیگر انسان است که هر کدام  باطلها و حرامهای خاص خود را دارد و طبعا اثرات تکوینی خود را بر انسان میگذارد.

🔹تمام لشکریان عمرسعد لقمه حرام خوار نبودند، افراد زیادی درون لشکر حضور داشتند که بسیار متشرع بودند، نیتشان برای نبرد با امام حسین علیه السلام قربه علی الله بود، غسل کرده به میدان آمده بودند و بقین داشتند در لشکر حق حضور دارند...

🔸 اما مشکل اصلی لشکر عمر سعد لقمه حرام نبود بلکه آنان برای گوشهای خود، حب و بغض های خود، چشم خود، فکر خود و ... دروازه بانی قرار نداده بودند که مراقبت کند از ورود کلام باطل، دوست داشتن باطل، فکر باطل، دیدن باطل و ... اکثر آنان از لقمه حرام به مقابله با ولایت نرسیده بودن بلکه از شنیدن حرام، حب و بغض حرام، فکر حرام و... به این مقام و منزلگاه سقوط کرده بودند.

🔹 اگر ما میخواهیم ولایتمدار باشیم و در خط ولایت باقی بمانیم باید بسیار مراقب باشیم که پای منبر چه کسی مینشینیم، چه کسی استاد ما میشود، چه کسی چهارچوب فکر و اندیشه ما را میسازد، چه کسی را دوست تر داریم، چه کسی نگاهمان را به خودش دوخته است و ....

🔸 شنیدن و خواندن سخنان باطل و انحرافی در قلب و عقل و جان ما کاشته میشوند، رشد میکنند و بر گفتار و اندیشه و کلمات و انتخابهای ما اثرگذار میشوند. این اثرگذاری ما را آرام آرام به سمت مقابله و تخاصم با ولایت سوق میدهند و در نهایت عاقبتی شوم را برای ما میسازند.

✅ پس مراقب باشیم و از دروازه های ورودی روح و جانمان به خوبی محافظت کنیم.


▪️چون بسی ابلیس آدم ْروی هست
▪️پس به هر دستی نشاید داد دست

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۱
حسین عبداللهی