سلام. 
سوال د:
حدیث داریم که میگه اگر قرار بود به غیر از خدا سجده کنیم، خدا به زن دستور میداد که به شوهرش سجده کنه.
من اولش گفتم این انصاف نیست اما ازونجاییکه به عدالت خدا ایمان دارم 
توی منصفانه بودنش شک ندارم اما دلیلشو نمیدونم. 
شما اگر میدونید راهنماییم کنید 
ممنون

 

...............

سلام

اول از سوال زیبا و دقیقتون تشکر می کنم

جواب :

1.حکمت اصلی را خدا می دونه و ما نمی تونیم مفهوم اصلی کلام و قرائن اون رو بطور کامل بفهمیم.

2.سجده نماد اطاعت و فرمانپذیریه و اطاعت زن از مرد موارد خاصی داره شامل تمکین و خروج از خانه

اما تمکین: می گویند اگه شهوت 10 درجه باشه 9 درجه اون در خانمها و 1 درجه اون در اقایونه اما مرد همین یک درجه رو سخت می تونه تحمل کنه ولی زن 9 درجه رو می تونه راحت تر از مرد کنترل کنه

شهوت در مرد خیلی مهمه  و بیشتر سقوطهای اقایون از همین قسمته پس اطاعت زن تو این زمینه خیلی به دوام زندگی کمک می کنه

(3). دستور خداست و عمل به اون مثل عبادت می مونه

(4). مرد هم باید به خانم و خانواده احترام بذاره و اسلام سفارشهای زیادی درباره زنان و دختران داره

(5). این یک تلنگر به مرد هم هست  یعنی مرد حواسش جمع باشه چه جایگاهی داره مبادا زور گویی و ظلم داشته باشه یعنی مثل خداونده و باید همونطور رفتار کنه

(6). این به معنای مردسالاری نیست بلکه به معنای اینه که خانواده یک گروه کوچیکه و گروه باید سرگروه داشته باشه و خدا این وظیفه رو به عهده مرد گذاشته "الرجال قوامون علی النسا"  (سوره نسا 34)

(7). البته این هم بدونیم که وقتی مرد یه چیز میگه اگه زن بگه چشم یا بالاخره حرفو گوش کنه روحیه مرد طوریه که از این لذت می بره و همه نوع خدمتی رو برا زنش انجام میده (خیلی از دخترا و زنا از این سواستفاده می کنند و مردها رو اصطلاحا خر می کنن)

(8). جواب مفصل خودتون رو می تونید در تفسیر المیزان ایه 34 نسا و همینطور تفسیر نمونه ببینید و مساله حجاب و نظام حقوق زن در اسلام از شهید مطهری هم مفیده.

در پایان جواب زیبای مقام معظم رهبری هم  براتون میذارم انشاالله مفید باشه.

قرآن می فرماید آیه «الرجال قوامون علی النساء». این آیه بدین معناست که سرپرستی امور خانه به دوش مرد است. مرد باید برود کار کند.معیشت خانواده به عهده اوست. زن هر چه ثروت دارد مال خودش است اما معیشت خانواده به دوش او نیست.

این طور هم نیست که بگوییم همه جا باید خانم از آقا تبعیت کند،نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. آیه «الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن باید در تمام امور تابع شوهر باشد.نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده های بدتر از اروپا و مقلد اروپا ،بگوییم که زن بایستی همه کاره باشدو مرد باید تابع باشد. نه این هم غلط است.

بالاخره دو تا شریک و دو تا رفیق هستند. یک جا مرد کوتاه بیاید و یک جا زن کوتاه بیاید. یکی اینجا از سلیقه و خواست خود بگذرد و دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با هم زندگی کنید.

اما خداوند متعال تفاوت طبیعی را در زن و مرد قرار داده است. خدای متعال طبیعت زن را ظریف قرار داده است. بعضی از انگشتها خیلی درشت و گنده هستند و برای کندن یک سنگ از زمین خیلی مناسب است، اما اگر بخواهند یک جواهر خیلی ریز را لمس کنند معلوم نیست بتوانند بردارند.

اما بعضی از انگشتها ظریف و باریکند. آن سنگ را نمی توانند بردارند اما آن خرده جواهر و خرده طلا را می توانند از روی زمین جمع کنند. زن و مرد این طورند. هر کدام یک مسئولیتی دارند. نمی شود هم گفت که مسئولیت کدامیک سنگین تر است. مسئولیت هر دو سنگین است. هر دو لازم است. خدا اینها را اینطور کنار هم قرار داده است.