شبهه⁉️چرا شیعیان در بین اهل‌بیت (علیهم السلام)، نزدیکان و اصحاب پیامبر (ص) فقط، چهارده نفر را قبول دارند و به آنها احترام مى‌گذارند.
پاسخ:🔰🔰🔰
1️⃣ چهارده معصومى که شیعه آنها را از دیگران ممتاز مى‌داند عبارتند از: پیامبر (ص)، حضرت زهرا (س) و دوازده امام. علاوه بر این، شیعه، همه پیامبران و فرشتگان و افرادى چون حضرت مریم (س) را نیز، معصوم مى‌داند.
علت احترام بیشتر شیعه به این چهارده تن، امتیازهاى برجسته آنها همچون علم؛ عصمت و سایر خصلت‌هاى انسانى است نه انتساب به پیامبر و یا امام بودن و مانند آن.
2️⃣ سؤال‌کننده، تصور کرده که شیعه، از بین همۀ اقوام و اصحاب پیامبر (ص)، گروه خاصى را انتخاب و به رأى خود، آنها را از دیگران ممتاز کرده است. در حالى که حقیقت امر این نیست. آنها به سبب دارا بودن شایستگى‌هاى لازم، از طرف خداوند برگزیده و سپس موهبت عصمت، به آنها داده شده است و از سوى خداوند به عنوان امام، نصب و از طریق خود پیامبر (ص) که خود نیز مصطفاى خدا است به مردم معرفى شده‌اند. بنابراین، مردم در تعیین و انتخاب و یا عدم انتخاب، نقشى ندارند.
3️⃣ شیعه هرآنچه منسوب به پیامبر (ص) باشد اعم از شهر، قبر، همسران، فرزندان و اصحاب پیامبر (ص) و... را محترم مى‌داند، البته در حدّ خودشان.
4️⃣ تفاوت نظر شیعه و برادران اهل‌سنّت دربارۀ اصحاب پیامبر (ص)، در این است که اهل‌سنّت همۀ اصحاب پیامبر (ص) را عادل، مجتهد و محترم مى‌شمارند. برعکس، شیعه نفس صحابى بودن را علت عدالت و اجتهاد و قابل احترام بودن نمى‌داند، بلکه معتقد است که بیشتر اصحاب پیامبر (ص)، عادل، مجتهد و بسیار محترم بودند؛ پس، باید آنچه گفته و نقل کرده‌اند را به‌عنوان راوى عادل، پذیرفت و عملى کرد. اصحابى همچون؛ جابر بن عبدالله انصارى، عبد الله بن مسعود، سلمان، ابوذر، مقداد، عمّار یاسر، ابى‌ابن‌کعب، عثمان‌بن‌حنیف و...، مورد عنایت و احترام شیعه هستند و از آنها روایت اخذ مى‌کنند. امّا شیعه، معتقد است در بین صحابه پیامبر (ص)، عده‌اى از منافقان که بحث آنها در قرآن مطرح شده است و همچنین کسانى که به راه کج رفته‌اند نیز، وجود داشته‌اند.
5️⃣ شیعه معتقد است که بعضى از فرزندان و همسران عدّه‌اى از پیامبران، منحرف بوده‌اند و این صریح قرآن است بنابراین، ممکن است برخى اصحاب پیامبر (ص) و یا پیامبران نیز، منحرف باشند. شیعه این مطلب را درباره همسران امامان خود و فرزندان آنها نیز باور دارد. به عنوان مثال، همسر امام حسن مجتبى (ع) و همسر امام جواد (ع) و فرزند امام هادى (ع) و فرزند امام صادق (ع)، از این قبیل هستند. و همین نظر را نسبت به برخى از اصحاب امامان که به غلوّ دچار شده‌اند، دارد. بنابراین، شیعه با دلیل و مدرک، پیامبران، حضرت زهرا (س) و امامان را معصوم مى‌شمارد و در مورد بقیه انسان‌ها، بر اعمال و رفتارشان نظر مى‌کند و بر این اساس، درباره آنها قضاوت مى‌کند، چه آن شخص، یار پیامبر (ص) باشد و چه یار یکى از امامان معصوم (علیهم السلام).