✅ شهید مطهری، حضرت رقیه و یک پیام مجعول

🔹 در چند روز گذشته یک پیام جعلی و کذب در شبکه‌های اجتماعی، مطالبی در مورد واقعه کربلا به استاد مطهری در کتاب «حماسه حسینی» نسبت داده است. 
پاسخ هر بخش در ذیل آن آمده است:
 
۱. متن پیام:
«کتاب حماسه حسینی تألیف مرتضی مطهری فصلی دارد بنام: تحریفات عاشورا».

توضیح: 
نام دقیق این فصل «تحریفات در واقعه تاریخی کربلا»ست که انتخاب خود استاد است برای عنوان این سخنرانی.
 
۲. متن پیام:
 «این فصل حدود ۷۰ صفحه است. در این فصل شهید مطهری دروغهایی را که  برای روز عاشورا ساخته‌اند و یا موضوعاتی را که وارونه جلوه می‌دهند برشمرده است. از جمله دروغها این است که در روز عاشورا کسی تشنه نبوده حتی در صبح عاشورا امام حسین و دو نفر از یارانش با آب غسل کرده‌اند». 
پاسخ:
استاد هرگز عطش در روز عاشورا را نفی نکرده و در همین کتاب بر عطش سیدالشهداء(ص) روضه خوانده و گریسته است (حماسه حسینی، ص۱۷۲). شهید مطهری تصریح می‌کنند که سه شبانه روز آب را بر کاروان سید الشهدا(ع) بسته بودند اما در همین میان حضرت ابالفضل(ع) توانسته بود صف دشمن را بشکند و مقداری آب بیاورد (ص۸۷). استاد در روضه گفتار دوم از تحریفات عاشورا، تشنگی امام حسین(ع) و اصحاب را روایت می­‌کند.
 
۳. متن پیام: 
«امام حسین دختری بنام رقیه نداشته است».
پاسخ: 
استاد در هیچ سخنرانی، کتاب و یا حتی یادداشتی، اصل وجود طفلی به نام رقیه را نفی نکرده‌اند و در واقع مورد بحث قرار نداده‌اند. بله، در یادداشتهای خود، ضمن برشمردن تحریفهای متعدد لفظی و معنوی، داستان شهادت طفل سه ساله ای از حضرت در خرابه شام را از تحریفات دانسته‌اند. امروزه نیز با وجود امکان سریع جستجو در کتب تاریخی، هیچ منبعی برای این داستان لااقل در منابع پنج قرن اول سراغ داده نشده است و اساسا در مورد تعداد و نام دختران گرامی امام حسین(ع) میان مورخین اختلافاتی وجود دارد. 
 
 ۴. متن پیام: «عروسی حضرت قاسم دروغ و غیر معقول است». 
توضیح: 
استاد به صراحت چنین گفته‌اند. این تنها مطلب درستی است که در این پیام وجود دارد.
 
۵. متن پیام: «امام حسین همسری بنام لیلا (مادر علی اکبر) نداشته است».
پاسخ: 
شهید مطهری تأکید می‌کند که لیلا مادر حضرت علی اکبر بوده ولی می‌گویند هیچ مورخی از حضور او در کربلا یاد نکرده است.   (ص۶۵).
 
۶. متن پیام: 
«حضرت ابوالفضل در روز عاشورا در کوران جنگ کشته شده و قصه مَشکِ آب  و قطع دست او در روز تاسوعا دروغ است».
پاسخ: 
استاد در همین کتاب به تفصیل برای جریان جانسوز مشک آب و قطع دستان حضرت ابوالفضل(ع) ذکر مصیبت کرده  و اشعار حضرت هنگام قطع دست راست و چپ مبارکش را نقل می‌کند (ص۸۸).
 
۷. متن پیام: 
«آنطور که آقای مطهری نوشته است اولین کتاب دروغ و بدون سند را در اوایل دوره صفویه شخصی بنام ملّا حسین کاشفی تحت عنوان «روضه الشهدا» از خود جعل و منتشر کرده است».
پاسخ: 
استاد این کتاب را پر از تحریف و نقلهای مجعول و متاسفانه بسیار اثرگذار می داند ولی آن را اولین کتابی که دارای تحریفات درباره واقعه عاشوراست نمی‌شمارد. 
 
۸. متن پیام: 
«اگر مداحان فصل تحریفات عاشورا از کتاب حماسه حسینی را بخوانند هیچ موضوعی برای گریاندنِ مردم در دست نخواهند داشت و دکّان دین فروشی  آنها تخته می‌شود».
پاسخ: 
شهید مطهری بر کثرت وجود منابع و مقاتل معتبر درباره حوادث کربلا تأکید می‌کند و از اینکه با این حال عده‌ای به دنبال داستانهای مجعول می روند ابراز شگفتی می‌کند. نقلهای ساختگی که در میان برخی سخنرانان و مداحان مشاهده می‌شد امروز با روشنگری‌های امثال استاد مطهری تا حدی کمتر شده است. این که خود استاد مطهری بارها بر اهمیت و لزوم حفظ مجالس عزای سید الشهدا(ع) تأکید داشته‌اند و ذکر مصیبت­های استاد در همین کتاب حماسه حسینی بهترین دلیل بر برداشت های نادرست نویسنده متن است.  
نویسنده گمان کرده است فلسفه بزرگداشت عاشورا صرفا گریه کردن و ذکر مصیبت است. 

🔸 نکته
بر خلاف پاره‌ای شایعات، کتاب «حماسه حسینی» عینا کلام‌ استاد بوده و صوت آنها موجود است. 
استاد شهید همواره بر ضبط سخنرانی‌های خود تاکید می‌کردند و بارها دیده شد که علیرغم کمبود امکانات ضبط صوتی در آن زمان، آن را  شرط حضور در جلسه اعلام می‌کردند. 
کاش همه عادت می‌کردیم پیامی که لینک معتبری ندارد فوروارد نکنیم.