«ﻓﺮﻕ ﺣﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﻓ ﺎ ح ﺸ ﻪ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻳﮑﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺑﻨﺪه خدا...
خدایی که به پیروانش ﺣﻮﺭﯼ ﺭﺷﻮه می‌دهد. ﺑﻬﺸﺘﯽﮐﻪ
ﻓ ﺎ ح ﺸ ﻪ خانه ﺍﺳﺖ!»
اولاً:چنین قیاسی، انسان را به یاد این شعر جناب مولوی می‌اندازد:
«از قیاسش خنده آمد خلق را/ کو چو خود پنداشت صاحب دلق را»
ثانیاً: قیاس نمودن حورالعین با زن ف ا ح ش ه و هم‌چنین قیاس بهشت با یک ف ا ح ش ه‌خانه و محل فساد، مانند این سؤال است که بگوییم همسر قانونی چه فرقی با زن ف ا ح ش ه دارد؟ و یا خانه چه فرقی با ف ا ح ش ه‌خانه دارد؟ چون در هر دو ارتباط جنسی برقرار می‌شود.
درواقع اگر صرف چنین ارتباطی، ملاک قیاس حورالعین با زن ف ا ح ش ه باشد، لازمه این حرف توهین به همه زنانی است که طبق شرع، به ازدواج مرد قانونی خویش درآمده‌اند.
ثالثاً: خود حق‌تعالی در قرآن کریم فرق حورالعین را با زن ف ا ح ش ه بیان نموده:
«فیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانّ»، [الرحمن،56]؛ «در آن بهشت‏‌ها زنانى هستند که فقط به همسرانشان عشق مى‏‌ورزند و پیش از آنان دست انس و جنّى به آنان نرسیده است.» و در بیان دیگر درباره اوصاف حورالعین می‌فرماید: «حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی الْخِیامِ»، [الرحمن،72]؛ «حوریانی که در سراپرده‌‏ها مستورند.»
باوجوداین آیاتی که حکایت از عفت و پاک‌دامنی حورالعین می‌کند، آیا اذعان نمی‌کنید که قیاس نمودن بهشت با آلوده‌ترین فضاهای دنیایی تا چه حد نادرست و دور از عقل و منطق بوده است؟
رابعاً: حورالعین با زن ف ا ح ش ه در این است که زن هرزه‌، چون در مسیر شریعت و خواست حق‌تعالی قدم برنمی‌دارد و خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهد، لذا افعالش، به‌شدت مورد سرزنش شرع و عقل قرار می‌گیرد. ولی حورالعین مطابق اراده و خواست خداوند، به‌عنوان یکی از نعمت‌های ناچیز بهشتی در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که در دنیا، دین خود را حفظ نموده‌ و در مسیر شریعت ثابت‌قدم بوده‌اند.
همان‌طور که نوشته‌اید، زن ف ا ح ش ه ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍست، منتها از این نکته غافل مانده‌اید که آن زن، برخلاف دستور و امر حق‌تعالی این کار را انجام می‌دهد و همین امر، نقطه تاریک و سیاه زندگی اوست. برخلاف حورالعین که مطابق دستور و اراده حق‌تعالی عمل می‌کند.
دقیقاً مانند یک دختری که مطابق شریعت، خود را در اختیار مرد قانونی خویش قرار می‌دهد؛ و لذا همان‌طور که قیاس نمودن کار آن دختر با زن ف ا ح ش ه، بدون هیچ پشتوانه و دلیل منطقی و عقلی است، قیاس نمودن حورالعین هم با زن ف ا ح ش ه، به همان نسبت، غلط و فاقد ارزش و قیاسی مع‌الفارق و حاکی از عدم اعتقاد صادق هدایت به مبانی شریعت و دین هست.
در مورد حوریان بهشتی باید گفت که اصولا حور العین از نعمتهای بهشتی است که خداوند در قرآن به عنوان پاداش اهل بهشت مقرر کرده (1) و به برخی از ویژگیهای آن اشاره کرده است، اما اینکه حقیقت حور العین چه بوده و اساساً چه تفاوتهای ماهوی با همسران دنیوی دارد، از دائره فهم ما خارج می باشد .
البته لازم به ذکر است بر اساس دیدگاه برخی محققان حوریان بهشتی تنها منظور زنان بهشتی نیستند بلکه حورالعین وصف همسران بهشتی است. چه همسر مومنان مرد بهشتی و چه شوهر مومنان زن که اهل بهشت شده اند .چون واژه "حور العین" اعم از زن و مرد است.
در واقع واژه "حور" جمع حوراء است که به معنای زن سیاه چشم و هم جمع احور است که به معنای مرد سیاه چشم است. همچنین واژه "عِین" جمع اعین است که به معنای مرد درشت چشم است و هم جمع عُیناء است که به معنای زن درشت چشم می باشد.(2) بنابراین، حور العین به عنوان همسران بهشتی برای انسان اعم از مردان و زنان اهل بهشت است.
در نتیجه نعمت همسران زیبا و در اوج کمال یکی ازبهترین نعمت های بهشتی است برای کسی که در دنیا به تکالیف و مسئولیت های خود عمل نموده و توانسته خود را به درجه ای از کمال برساند که لایق بهشت و نعمات آن گردد ؛ از این حیث هیچ فرقی بین همسران زیباروی و نیکو سیرت بهشتی با سایر نعمت های بهشتی نیست همان گونه که ممکن است فردی بر اثر خدمات مثبت و تلاش های ارزنده دنیایی مستحق دریافت پاداش های بزرگی شود؛ آیا منطقی می دانید که پاداش چنین فرد که مثلا جایزه نوبل را برده و به رفاه و ثروت بسیار رسیده با ثروت هنگفت و زندگی اشرافی یک عضو ارشد مافیا یا مرد شماره یک باند قاچاق اسلحه و انسان مقایسه کنید؟
در این دنیا هم ممکن است کسی با پول بی حساب و موقعیت های اجتماعی با زیباترین زنان فاحشه رابطه جنسی برقرار کند که زشتی و پلیدی این عمل بر احدی پوشیده نیست، اما ممکن است کسی با تلاش و کوشش و رسیدن به مقامات بالای علمی و اجتماعی لیاقت همسری زیباترین و عفیف ترین دختران را پیدا کند که این امر از نگاه هر انسانی مطلوب و حتی مقدس تلقی می گردد؛ تفاوت این دو همان تفاوت رابطه با ف ا ح ش ه ها و حوریان بهشتی است.
التبه لازم به ذکر است که توصیفی که قرآن از فضای بهشت و حوریان بهشتی دارد کاملا با تصویر ذهنی شما متفاوت است و آنچه از همسری با همسران بهشتی در آن عالم محقق می شود چه بسا لذاتی به مراتب عمیق تر و عظیم تر از ارتباطات جنسی عادی دنیایی باشد، اما در همین حوزه و در خصوص روابط همسری نیز سختار ان عالم در عین وسعت و عظمت و شکوهی که دارد، آلوده به دوری از حریم ها و بی عفتی هایی که فطرت انسان نمی پسندد نیست.
خداوند در مورد حوریان بهشتی می فرماید: « فیهِنَّ قاصِراتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَان (3) در باغهای بهشتی، زنانی هستند که جز به همسران خود چشم نمیدوزند و عشق نمیورزند و پیش از آن، هیچ انسان و جنّی با آنان تماس نگرفته است.» از این آیات روشن می شود که این زنان دوشیزه و پاکند و شیفته و دلداده همسران خودند و طمع نگاه و لذّتجویی از هیچ مرد دیگری را ندارند و حتی به هیچ مرد دیگری نگاه و توجه ندارند .
در جای دیگر فضای حریم ها و رعایت امور فطری و انسانی در رابطه با همسران را در این قالب معرفی می کند که: « حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِی الْخِیام (4) حوریانى که در خیمه‏ هاى بهشتى مستورند ». که نشان می دهد این همسران تا چه حد در حریم بی نهایت بهشت یک مومن قرار دارند و تشبیه این همسران پاک با زنان هرجایی بی معناست و تشبیه بهشت بیکران و در عین حا عفیف الهی با آلوده ترین فضاهای دنیایی تا چه حد نادرست است.
همه این نعمت ها پاداشی است که خداوند برای اهل بهشت در نظر می گیرد و ایشان در اوج بهره مندی از این نعمت های الهی او را سپاس می گویند و اوج لطف و رحمت خداوند را در این ساختار با اعماق وجود دریافته می گویند : « وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ (5) آنها مى‏گویند: «حمد (و ستایش) براى خداوندى است که اندوه را از ما برطرف ساخت پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است! »
پی نوشت ها:
1. واقعه (56)، 22 ـ 23. 2 . ر.ک: ناصر مکارم، پیام قرآن، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1377ش، ج 6، ص 261.
3 . الرحمن(55)آیه 56. 4. همان آیه 72 . 5. فاطر (35) آیه 34.
...................................................................
متن اصلی :
الف.آنهایی که ما را از دوستی با جنس مخالف، با آتش جهنم میهراسانند...نمازشان را به امید همخوابی با حوریان بهشت میخوانند... #شاملو />
ب.ﺟﺮﻡ ﺟﻬﻨﻤﯿﺎﻥ ﺳ ک ﺲ ﻭ ﻣﺸﺮﻭﺏ ﺑﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﻬﺸﺘﯿﺎﻥ ﺳ ک ﺲ ﻭ ﻣﺸﺮﻭﺏ ﺁﯾﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻣﺎ ﻣﯿﺨﻨﺪﻧﺪ...ﺗﻮ ﻣﯽ ﻓﻬﻤﯽ؟ ﻣﻦ ﻧﻤﯽ ﻓﻬﻤﻢ !!! ﻓﺮﻕ ﺣﻮﺭﯼ ﺑﺎ ﻓ ﺎ ح ﺸ ﻪ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﻳﮑﯽ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺑﻨﺪﻩ ﯼ ﺧﺪﺍ ... ﺧﺪﺍﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﺶ ﺣﻮﺭﯼ ﺭﺷﻮﻩ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﻭ ﺑﻬﺸﺘﯽ ﮐﻪ ﻓ ﺎ ح ﺸ ﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺳﺖ ! ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺑﯿﮕﻨﺎﻫﻨﺪ؟ ﻓ ﺎ ح ﺸ ﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺳﺮ ﻧﺎﭼﺎﺭﯼ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﺷﮑﻤﺶ ﺭﺍ ﺳﯿﺮ ﻣﯿﮑﻨﺪ ؛ ﯾﺎ ﺣﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻟﺬﺕ ﺗﻨﺶ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺧﻮﺏ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﺳﺖ؟ ﺗﻮ ﻣﯿﺪﺍﻧﯽ ؟ ﻣﻦ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﻢ !!!!...
#صادق هدایت