🤔

❔از انفاق ها و بخشش های ائمه برایمان زیاد گفته شده است ❗️خواستم بدانم #شغل و #کار ائمه در زمان حیاتشان چه بوده است و آن ها از چه طریقی امرار معاش می کردند ❕❕


 

👌ائمه گرامی ما همواره مشغول به کسب و کار و باغداری و کشاورزی بودند و از #دسترنج خودشان مایحتاج زندگی را فراهم می کردند .

🔶امام #صادق علیه السلام فرمود ؛

« امیر المومنین بیل می زد و زمین را برای کشت آماده می کرد و پیامبر خدا هسته خرما را با دهان خویش می مکید و می کاشت ، و همان هنگام خرما بن شکوفه بر می آورد ، و هر آینه امیر مومنان هزار بنده را از مال و دسترنج خویش آزاد فرمود »

📚الکافی ج5 ص74

👌و فرمود ؛

« علی علیه السلام هزار بنده را با اصل مال خود آزاد فرمود و در این راه #دستانش سخت در کار شد و پیشانی اش به عرق نشست تا خشنودی خدا را طلب کند »

📚بحار الانوار ج41 ص130

👌در نقل دیگر آمده است ؛

« امیر مومنان هرگاه از جهاد #فراغت می جست به آموزش مردم و داوری میان آنها روی می آورد و چون از این کارها هم فارغ می شد در بستانی از آن خویش با دست خود به کار می پرداخت »

📚ارشاد القلوب ص218

❕در کتاب شرح #نهج البلاغه هم آمده است ؛

« علی با دست خودش کار می کرد و زمین را شخم می زد ، آب بر می کشید و خرمابن می کاشت »

📚شرح نهج البلاغه ج15 ص147

❕در روایت دیگری آمده است که ابن محمد منکدر می گوید ؛

« در هوایی سوزان به پیرامون مدینه رفتم و امام باقر را دیدم که مشغول کار کردن است و غرق #عرق شده بود »

📚الارشاد ج2 ص161

❕اسماعیل بن جابر می گوید ؛

« نزد امام صادق رفتم در حالی که بیل در دست در #بستانی بود و راه آب می گشود »

📚الکافی ج5 ص76

👌و فرمود ؛

« همانا دوست دارم که در طلب معیشت به #گرمای آفتاب آزار ببینم »

📚الفقیه ج3 ص163

👌علی بن حمزه می گوید ؛

« امام کاظم را دیدم که در زمینی کار می کرد و گام هایش در عرق خیس شده بود ، به من فرمود ؛

« آن کس که از من و بهترم بود در زمین خویش و با دست خود کار می کرد » سوال کردم او که بود ؟

👌فرمود ؛ پیامبر خدا و امیر مومنان و همه پدران من با دست خود #کار می کردند ، و این کردار پیامبران و رسولان و جانشینان ایشان و شایستگان است »

📚الکافی ج5 ص 75

📚بحار الانوار ج48 ص115