🔰چرا شاهد بروز اختلاف در اعلام روز عید فطر هستیم؟

🎙گفتگو با حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب

✅نظر آقا این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است. به زبان ساده، این سخن بدان معنا است که اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمی‌توان گفت که دیدن صورت نگرفته است. اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهم‌السلام برای رؤیت وجود دارد، تأیید می‌کند. برخی از مردم هم فکر می‌کنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمی‌گردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمی‌گردد. بنابراین ایشان با توجه به مبانی خودشان اول ماه را اعلام می‌کنند و سایر مراجع نیز بر اساس معیارهای خود عمل می‌کنند.

 

 

❌ شبهه :
آخه این چه وضعیه که فقها نمیتوانند در تعیین روز عید فطر با هم توافق کنتد و هر کس یکروز  متفاوت از دیگری را تعیین میکنند، تکلیف مردم در این وسط چیست؟ اگر روزه بگیرند حرام است، اگر روزه بخورند حرام است.

✅پاسخ شبهه :
1️⃣

این اختلافات بر مبنای برداشتهای فقهی هر مجتهد صورت میگیرد ، و هر مجتهد بر مبنای تکلیف شرعی خود حکم میدهد، این بزرگواران نمیتوانند بر مبنای سلیقه و پسند دیگران رای بدهند بلکه بر مبنای فقه و حکم خداوند فتاوی خود را صادر میکنند، و مردم نیز طبق فتاوی مراجع خویش عمل میکنند و تکلیف هر شخص معلوم است.

2️⃣

الحمدلله در سال‌های اخیر، روند کار بسیار مثبت است و گزارش‌هایی که به دفاتر مراجع می‌رسد و اعلام‌هایی که می‌کنند، اساس بسیار دقیقی دارد و این نکته خیلی مهم است. علاوه بر این مجموعه‌ی فعالیت‌های خوبی که رصدگران کشور (اعم از فعالیت، آموزش و...) انجام داده‌اند، موجب آن شده است که گزارش‌های صحیح به دفاتر مراجع و آقا ارسال شود. 

3️⃣

اما یک اختلاف فتوایی باقی می‌ماند و آن اینکه نظر آقا این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است. به زبان ساده، این سخن بدان معنا است که اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمی‌توان گفت که دیدن صورت نگرفته است.

 4️⃣

اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهم‌السلام برای رؤیت وجود دارد، تأیید می‌کند.

5️⃣

برخی از مردم هم فکر می‌کنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمی‌گردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمی‌گردد. بنابراین ایشان با توجه به مبانی خودشان اول ماه را اعلام می‌کنند و سایر مراجع نیز بر اساس معیارهای خود عمل می‌کنند.

6️⃣

نکته‌ی دیگر آنکه ایشان بر این باورند که اگر هلال، پیش از غروب نیز دیده شود، قابل قبول است. این نظر ایشان البته در میان برخی مراجع نیز دیده می‌شود.

 
📚گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌ موحدنژاد در تاریخ  1394/04/24 مندرج در سایت 
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=30318


1rahnema.blog.ir
🔺آفتابگردان🔆🌻 🔰🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2347761671C4e1d9ac88d