❇️روایتهای سیاسی، ازدواج عایشه و شبهه کودک همسری

1️⃣ ازدواج یک مرد 50 ساله با دخترک 6 ساله به‌اندازه کافی مشمئز کننده و آزاردهنده هست تا  بتواند هر شنونده‌ای را تحت تأثیر خود قرار داده و  هر مخاطبی آن را جنایتی علیه کودکان بنامد.

هر روزه متنها و کلیپهای تند و گزنده‌ای را می‌خوانیم و می‌بینیم که به پیامبر اسلام(ص) و احکام دینی با برچسبها و هشتگهای؛ کودک آزاری، کودک همسری، شکنجه دختران خردسال و ...می‌تازند و یگانه دلیل آنان سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر(ص) می‌باشد.

👈🏿 اما سن واقعی عایشه در هنگام ازدواج چقدر بوده است؟

2️⃣ چنانکه به برخی منابع تاریخی و یا روایی  شهرت یافته اهل سنت مراجعه کنید، با اعدادی مانند 6 یا 9 ساله و یا 9 و 10ساله در هنگام عقد و بین 9 الی 12 ساله در هنگام ازدواج مواجه خواهید شد. این گزارشها و روایتها بطور معمول بر زیبایی و باکره بودن عایشه  در هنگام ازدواج اشاره دارند!. 

روایاتی که به اعتقاد "دنیس اسپیلبرگ" پژوهشگر و استاد تاریخ اسلام در کتاب: Politics Gender and the Islamic( سیاست، جنسیت و اسلام) برای فخر فروشی به دیگر همسران سالخورده و بیوه پیامبر اسلام(ص) و بیشتر برای اثبات امتیازی زنانه به عایشه و وجاهت دادن به جانشینی پدر ساخته شده‌اند.

3️⃣ اما به جز این نقلهای شهرت یافته و ناهمخوان، تاریخ راه دیگری نیز برای پی بردن به حقیقت باز گذاشته  است. ترکیب گزارشهای تاریخ فوت حضرت خدیجه(س)  و فاصله سه ساله  آن با ازدواج پیامبر(ص) و عایشه( و  البته فاصله دو ساله عقد تا ازدواج) و  همچنین  فاصله ده ساله سنی عایشه با خواهر بزرگترش اسماء( مادر عبدالله زبیر)، می‌تواند سن واقعی او را در هنگام ازدواج با پیامبر(ص)آشکار ‌سازد.

4️⃣ با توجه به این که حضرت خدیجه در سال دهم بعثت و سه سال قبل از هجرت از دنیا رفته‌اند(تاریخ الامم و الملوک، ج۱۱، ص۴۹۳)؛ زمان عقد رسول خدا(ص) با عایشه در سال 13بعثت و زمان ازدواج سال دوم هجری می‌باشد(صحیح بخاری، ج3، ص3606، ح3606، غایة السوول فی خصائص الرسول ،ج 1 ، ص 236).

5️⃣ از سویی دیگر تردیدی وجو ندارد که اسماء خواهر عایشه در سال اول هجری 27 سال داشته است و در سال 73 هجری در سن 100 سالگی از دنیا رفته است(البدایة والنهایة، ج 8 ، ص 345، معرفة الصحابةج 6 ، ص 3253، تقریب التهذیب، ج 1 ، ص 743).
 👈🏼 بر این اساس، عایشه  که یک دهه از  اسماء کوچکتر است، در سال اول هجری  17 ساله بوده و در زمان به خانه شوهر رفتن 18 یا 19 سال سن داشته است.

#شبهه‌شناسی