🔹 در محضر امام خمینی(ره) 

🔸 ده سال مدرس همسر

حضرت امام در منزل مشوق بسیار خوبی جهت تحصیل- چه قدیمه و چه جدید- برای ما بودند و در حل مشکلاتمان دخالت مستقیم داشتند. مادر ما تقریباً 15 ساله بودند که با امام ازدواج کردند و طبیعتاً تحصیل را در منزل پدر ترک گفتند اما امام از جهت اینکه اجحافی به همسرشان نشده باشد، به گفته مادر ده سال تمام به طور مرتب همه روزه خودشان معلم ایشان می‌شوند و دروس قدیمه را به خانم تدریس می‌کنند. در مورد حقوق زن- که از چه خانواده‌ای به منزل شوهر می‌آید و همسر باید مطابق شأن او رفتار کند. پدر من این مسئله را که مادر از یک خانواده مرفه بوده‌اند در نظر گرفته‌اند و خانم همیشه دو کمک کار داشته‌اند، یکی برای امور داخلی منزل و یکی برای نگهداری بچه‌ها. از مادرم شنیده‌ام پدر برای نگهداری بچه‌ها در شب‌زنده‌داری‌ها به پیشنهاد خودشان هر دو ساعت یک بار کمک می‌کرده‌اند، مادر نقل می‌کنند: «در طول این دو ساعت تا آنجا که به من نیاز نبود بیدارم نمی‌کردند و خودشان به تنهایی بچه را نگه می‌داشتند.»(۱)

 

امام و سن تکلیف دختران

امام قبل از سن تکلیف هیچ اصراری برای انجام امور واجب نشان نمی‌داد، خود من تا 9 سالگی حجاب نداشتم، به یاد دارم که در سن 8 سالگی مایل بودم که چادر بگذارم، وقتی مادر این مسئله را با امام در میان گذاشتند، ایشان فرمودند خداوند تکلیف نکرده است. من عقیده دارم که ایشان می‌خواستند بچه بفهمد که در سنی تکلیف ندارد و در سن دیگر مکلف است و باید اموری را انجام بدهد.
حضرت امام وقتی تکلیف می‌کردند که خداوند تبارک تکلیف کرده است و آن زمان با یک دختر 9 ساله مطابق خانم 25 ساله و با یک پسر 15 ساله مطابق یک مرد 30 ساله رفتار می‌کردند و آنها را از حضور در کنار یکدیگر، حتی در منزل برای ملاقات‌های غیر ضروری 
منع می‌فرمودند.(۲)

 

(۱و۲) خانم دکتر زهرا مصطفوی، فرزند امام، مصاحبه با مجله زن روز، شماره 1361، 1371/3/9