در پاسخ فرمودند: «همانا خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد.به همین جهت من لباس زیبا را برای راز و نیاز با پروردگارم میپوشم و او دستور داده است که زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگیرند». [۱]
و نیز روایت شده: «عبّاد بنکثیر بصری امام صادق(علیه السلام) را دید که لباس گرانبها و زیبا پوشیده، از روی اعتراض گفت:«پدرت دارای زهد و تقوا بود و لباس خشن می پوشید، تو از خاندان رسالت هستی اگر غیر از این لباس میپوشیدی، برای تو مناسب تر بود».امام صادق (ع) به او فرمود:وای بر تو!«من حرّم زینة اللّه الّتی أخرج لعباده…؛ چه کسی زینت های الهی را که برای بندگانش آفریده، حرام کرده است؟» [۲]
یا در قرآن آمده است: «یا اأیها الذین آمنوا لاتحرّموا طیبات ما أحل اللّه لکم و لاتعتدوا إنّ الله لایحبّ المعتدین [مائده، ۸۷] ای کسانی که ایمان آورده اید! چیزهای پاکیزه ای را که خداوند برای شما حلال کرده بر خود حرام نکنید و ازحدتجاوز ننمایید، زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمیدارد» در شأن نزول این آیه روایت شده، عثمان بن مظعون که از اصحاب مؤمن پیامبر بود با چند نفر دیگر تحت تأثیر بیانات پیامبر (صلی الله علیه وآله) در مورد قیامت قرار گرفتند و تصمیم گرفتند خود را از پاره ای از لذت های دنیا، از جمله معاشرت با همسران محروم سازند و به روزه و عبادت بپردازند.در همین ایام همسر عثمان بن مظعون به خانه پیامبر در آمد، در حالی که ظاهری ناآراسته و ژولیده داشت، همسر پیامبر (صلی الله علیه و آله) (عایشه) از او پرسید: چرا به خود نمی رسی و زینت نمی کنی؟ او ماجرای همسرش را بیان کرد. پیامبرازموضوع آگاه شد و همه مسلمانان را به مسجد دعوت کرد و گفت: «آگاه باشید من هرگز شما را دستور نمی دهم که هم چون کشیشان مسیحی و رهبان دنیا را ترک کنید این گونه مسائل در آیین من نیست.»[۳]
اما جوانان عزیز باید در مورد پوشش به این نکات توجه فرمایند،
پوشش در مقابل نامحرم:
الف) پوشش زن
پوشش زن در مقابل نامحرم باید به گونهای باشد که:
الف- به جز گردی صورت و مچ دست به پایین (بدون آرایش و زیورآلات) آشکار نباشد.
ب- برجستگیها و زیباییهای بدن زن، با وجود پوشیدن آن، آشکار نباشد.
ج- رنگ و خصوصیات آن به گونهای نباشد که جلب توجه کند و موجب تحریک اطرافیان شود.
ب) پوشش مردان
یک- پوشش مرد در مقابل زن باید به گونهای باشد که موجب مفسده نشود.
دو- کشیدن سرمه برای مردان به خودی خود جایز است.
سه- پوشیدن لباس آستین کوتاه به خودی خود جایز است، مگر اینکه مفسدهای داشته باشد.
با این توصیفات می بینیم که چه ازنظر عقلی و چه سنت و روایات سفارش به زیبایی وجه و ظاهر شده است، امروزه جوانان ما از بعضی مدل ها و زینت هایی برای خود استفاده میکنند که حکم شرعی آنها مورد سوال میباشد:
۱ـ عدّه اى از جوانان ـ از نظر علمى نیز در حدّ بالایى هستند ـ به طرز خاصّى لباس مى پوشند و بیش از اندازه محاسن مى گذارند، داشتن محاسن به حدّى که مایه تمسخر شود، چه حکمى دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) میفرمایند: «از پوشیدن لباس، یا گذاردن محاسن بیش از اندازه که موجب تمسخر و توهین به شخص باشد باید اجتناب کرد و شخص مؤمن همیشه باید عزّت خود را حفظ کند.» [۴]
۲ـ تراشیدن ریش و برداشتن ابرو برای مردان چه حکمی دارد؟
آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله) میفرمایند:«در مورد ریش تراشی، احتیاط در ترک آن است، ولى چنانچه قسمت چانه باقى بماند، که گاه به آن ریش پروفسورى گفته مى شود، کافى است. و جوانانی که محاسن آنها به صورت نامنظّم روئیده مى توانند آن را بتراشند تا به صورت کامل درآید.
در مورد آرایش، جایز نیست مردان خود را شبیه زنان کنند، ولى اصلاح جزیى و مرتّب کردن بعضى از قسمتها که منظره خوشایندى ندارد، اشکالى ندارد.» [۵]
۳ـ انداختن زنجیر به گردن برای مردان چه حکمی دارد؟
مقام معظم رهبری میفرمایند: «اگر زنجیر طلاباشد یا از چیزهایی باشد که استفاده از آنها برای زنان میباشد، انداختن آن برای مردان جایز نیست.» [۶]
۴ـ تاتو، آرایشی که خانومها وبعضا آقایون از آن به عنوان آرایش استفاده میکنند، حکم تاتو کردن چیست؟
مقام معظم رهبری (حفظه الله) میفرمایند: « در مورد تاتوی ابرو چند نکته باید توجه شود:
الف. اگر عرفاً زینت و آرایش محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود. اما کسانی که ابرویشان از بین رفته و فقط یک ابروی معمولی و بدون زیبایی خاصی را تاتو میکنند یا قسمتهای از بین رفته لابهلای ابروان خود را ترمیم میکنند، به طوریکه عرفاً زینت و آرایش (حتی جزئی) حساب نمیشود، پوشاندن آن لازم نیست.
ب. زمان تاتو کردن، با این فرض که تا چند روز نمیتوان به آن قسمت آب زد، باید زمان به خصوصی باشد. در غیر این صورت حرام است. و آن زمان عبارت است از زمانی که:
۱) نماز بر بانوان واجب نیست؛ مانند اینکه خانم عادت ماهیانه است یا وقت نماز نیست؛ مثل اینکه ساعت ده صبح است.
۲) نماز بر بانوان واجب است: (عادت ماهیانه نیست و اذان هم گفته شده) اول وضو گرفته شود (توصیه میشود اول نماز اقامه شود، بعداً تاتو صورت گیرد.) برای نمازهای بعدی (مثلاً نماز مغرب و...) تا زمانی که آب برای آن قسمت ضرر دارد، طبق احکام طهارت عمل میگردد. پس از سپری شدن مدتی که آب برای ابرو مضر بود، چون به صورت زیر پوستی تاتو انجام شده، وضو و غسل معمولی صورت خواهد گرفت.» [۷]
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پی نوشت:
[۱]. [وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج ۳، احکام الملابس]
[۲]. [فروع کافی، ج ۶، ص ۴۴۳ و ۴۴۴]
[۳]. [تفسیرنمونه، ج۲۷، ص۳۸۷]
[۴]. [ http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=10682 ]
[۵]. [http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=96881 ]
[۶]. [ سایت نشر آثار مقام معظم رهبری، http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=123#1371 ]
[۷]. [سایت نشر آثار مقام معظم رهبری، http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27847 ]