بیست نکته مهم در تربیت کودک

─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅──┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅──┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─

۱. به تمام خواسته های منطقی و قابل انجامش پاسخ مثبت بدین.

۲. به خواسته های غیر منطقیش « نه» نگین بلکه از روش جایگزینی یا حواس پرتی استفاده کنین.

۳. بهش احترام بذارین و با الفاظ قشنگ صداش کنین از لفظ «شما» به جای «تو» استفاده کنین، مثل یک پادشاه بهش رسیدگی کنین و احترامشو همیشه حفظ کنین.

۴. اگر اشتباهی انجام داد دعواش نکنین، فقط بگین مامان این کارتو دوست نداشت هیچ وقت نگین دیگه دوستت ندارم فقط بگین کارتو دوست ندارم.

۵. هیچ وقت تنهاش نذارین برای مدت طولانی و نذارین احساس نگرانی و ترس پیدا کنه. اگر همچین حسی داشت حسشو درک و تایید کنین تا برطرف بشه.

۶. با صدای بلند باهاش حرف نزنین حتی اگر ازتون فاصله داره نزدیکش برین بعد حرف بزنین چون بچه به صدای بلند حساسه و دچار استرس میشه.

۷. اشتباهاتشو ندیده بگیرین، نه اخم کنین، نه هیچ واکنش دیگه ای تا به مرور دیگه تکرار نکنه. هر رفتاری که دیده بشه و توجه دیگران را جلب کنه بیشتر تکرار میکنه، پس بدیهایش را نبینین خوبیهاشو ببینین .

۸.هر آموزشی به طور مستقیم و اجباری برای بچه ممنوع بوده چون آسیبهای غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

9.پدر و مادرهای امروزی به عنوان اولین نسلی که به صورت ۲۴ ساعته به اینترنت متصل هستند، باید به شدت مراقب باشند تا در این اقیانوس غرق نشوند. توجه والدین به یکدیگر و مهم‌تر از آن به رشد و تربیت کودک نباید فدای وقت گذاشتن بیش از حد ما برای سرویس‌های اجتماعی و سرگرم کننده‌ی اینترنتی شود. فراموش نکنید خانواده، همسر و فرزندان بالاترین اولویت را در زندگی ما دارند و لازم است که با دقت و توجه بیشتری روی آن‌ها تمرکز کنیم.

10. قبل از اینکه بخواهید در مورد چیزی که فرزند شما در حال انجام آن است، دخالت کنید، به خصوص برای گفتن "نه یا نکن"
از خود بپرسید که آیا این موضوع واقعا مهم است یا نه؟ با به حداقل رساندن دستورها، درخواست ها و اظهار نظرهای منفی، فرصت کمتری برای درگیری و احساسات بد ایجاد میکنید؛ مقررات مهم هستند اما تنها زمانی از آنها استفاده کنید که واقعاً مهم باشد.

11.یکی از نکاتی که بچه ها را پرخاشگر می کند؛ این است که بچه ها هم بازی ندارند. یکی از نیازهای بچه ها بخصوص بعد دو سالگی؛ نیاز به هم بازی است که 👈یا با حضور فرزند دوم تأمین می شود.👈یا بچه هم سن و سال دیگری.

12.یادگیری پرخاش به عنوان وسیله‌ای برای نشان دادن اعتراض و ناراحتی ، رسیدن به خواسته‌های فرد با انجام پرخاشگری ، تنبیه‌های شدید ، تشویقهای بیجا ، حسادت ، دخالت بیش از حد و بی‌مورد بزرگتران در کارهای کودکان ، فقر ، فیلمها و داستانهای خشن و علل جسمی مثل کم خونی و ... از عوامل موثر در بروز پرخاشگری کودکان هستند. جهت درمان بایستی الگوهای مناسب در اختیار کودک قرار گیرد تا یاد بگیرد چگونه ناراحتی خود را بطوری مناسب نشان دهد، آرامش کودک مورد تشویق قرار گیرد، مقابله به مثل صورت نگیرد و رفتاری خالی از درک و همدردی نشان داده شود.مشکلات جسمی مورد توجه قرار گیرد و بطور کلی عواملی که می‌تواند علت پرخاشگری باشد شناسایی و مرتفع گردد و در صورت لزوم از متخصص کمک گرفته شود.

13.مودبانه حرف بزنید و در رفتار ادب را به کودک بیاموزید. در برخورد با کودک به جای زبان نیشدار وکلمات مبهم، از بیان فاخر و کلمات زیبا استفاده کنید. حتی در صدا کردن کودک اسم او را کامل ببرید. مثلا به محمد نگویید ممد و به فاطمه فاطی. اجازه ندهید که دوستان و بستگان با فرزندانتان هر طور که می خواهند صحبت کنند. دیگران نوع برخورد شما با کودکتان را می بینند  و وقتی بفهمند شما برای فرزندتان احترام قائل نیستید آنها دیگر دایه مهربان تر از مادر نیستند.

14.🔵بچه ها تا با ناملایمات زندگی روبه رو نشوند..  💎شجاعت، تلاش و خوش بینی را نمی آموزند...بچه ها باید سختی بکشند رفاه از موانع رشد است.

15. ⭕️زمانی که باصدای بلند میگویید داااااد نزننن، سااااااکت .... پیامی که فرزند شما دریافت می کند ، این است: ⏪ داد زدن کار بدیه تو نباید داد بزنی، اما من می تونم چون زورم از تو بیشتره!!! 🔵کودک توانایی ارزیابی احساسات را ندارد.  ⏹نا سلامتی شما الگوی فرزندتان هستید، ابتدا خودتان داد نزنید ...

16.با دخالت نکردن در کار کودکتان در تصمیم گیری های ساده،  استقلال و اتکا به خود را  در او تقویت کنید. گاهی اوقات از او بخواهید  لباس ها و خوراکش را خودش  انتخاب کند و یا غذایش را به تنهایی بخورد. نگران کثیف شدن لباس و وسائل نباشید. 

17. 🔻دلیل اینکه برخی از کودکان در مهمانی‌ها پر جنب‌و‌جوش شده و شیطنت می‌کنند، این است که قبلا بطور کامل از پدر و مادر توجه ندیده و زمانی که چند نفر به آن‌ها توجه می‌کنند،کودک هیجانی شده و این هیجانات را با جنب و جوش و شیطنت خالی می‌کند. 🔻این کودکان اگر درخانه توجه کامل نبینند و به توجه جلب کردن از افراد بیرون از خانه عادت کنند، ممکن است در نوجوانی سعی ‌کنند با لباس‌های نا‌متعارف یا مدل موی فشن و... جلب توجه کنند.

18. 🌸💎🌸وقتی فرزند شما دوچرخه 🚴🏽‍♂️🚴🏽‍♂️ را تعمیر می کند 🔧⚙️ و دستها و لباسهایش کثیف می شود شما فقط چرک دست ولباس را 🥼 می بینید اما خلاقیتی را که در تعمیر دوچرخه به کار برده و تجربه ای 💎 که کسب کرده است رانمی بینید.

19. 🔴🔴 تنبیه سه شرط دارد: ▫️1-تنبیه نباید دائمی باشد چون اثرخود را ازدست میدهد  ▫️2-کودکان بایدانقدر ازپدرمادر احساس خوب داشته باشند که سی ثانیه اخم برایش سخت باشد واثرخودرابگذارد ▫️3. درحیطه مهارت اجازه دهیم اشتباه کنند و نتیجه اشتباه خود راببینند . البته درصورتی که خطرزیادی نداشته باشد. 🔸🔸 مثلا اگه 6 تاشکلات به او دادیم دوتا صبح دوتا ظهر ودوتاشب بخورد اگه همه راصبح خورد جزایش این است که دیگرتا شب شکلات ندارد. سرزنش دراینجا جایی ندارد. تنبیه برای تخلیه عصبانیت نیست. ❌تنبیه برای بازداشتن است نه ایجادانگیزه برای انجام کاری. ✅ایجادانگیزه تشویق است✅تنبیه بایدمتناسب باعمل باشد🚫تنبیه خشونت بار کودکان رابه سمت خلاف بیشتر سوق میدهد🚫درتنبیه نسیه نداریم باید درهمان لحظه انجام شود اگرنشد باید فراموشش کنیم.

20. لجبازی کودکان بهترین فرصت برای تربیت آنهاست. وقتی مثل همیشه آرام و محکم باشید فرزندتان میفهمد قادر به کنترل کردن شما نیست. اگر عصبانی بشوید یعنی فرزندتان در کنترل شما موفق بوده. وقتی پدر فرزندش را ازبازی کردن بادوستانش محروم کند ومادر در غیبت پدر به اواجازهبازی میدهد، بچه متوجه می شود که قانون پدر جدی نیست دراین خانواده نه پدر ومادر اعتباری دارند و نه قانونشان

─┅═ঊঈ🌸ঊঈ═┅─