چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنان نیامدند؟
محمد مجتهد شبستری
۱-قریب چهل سال است مراجع تقلید حکومتی ایران «قرائت رسمی غیر معقول و خشونت پرور از کتاب و سنت» را در ایران پشتیبانی، ترویج و تئوریزه می‌کنند. محیط آنان با انواع قداست‌ها و القاب توهم‌آور چنان آراسته شده که گویی آراء و افکار و فتاوی و مواضع سیاسی و اجتماعی آنان فوق هر گونه پرسش و انتقاد قرار دارد. آنان که مدعی تولیت بر دینِ تولیت ناپذیر اسلام هستند مستقیم و غیر مستقیم هر سخن نو در باب دین و تفسیر کتاب و سنت را که با آموزه‌های سنتی آنان نمی‌سازد القاء شبهه، بدعت‌گذاری و انحرافمی‌نامند. تکیه گاه تئوریک همه فشارهای گوناگون که از سوی نهادهای متعدد برای محدود و منزوی کردن صاحبان آراء و اندیشه‌ها نو در باب دین، اِعمال می‌شود آن آراء و فتاوای فقهی است که از قلم و زبان آن مراجع صادر می‌شود. در حال حاضر آن مراجع دینی در پیدایش خسارت‌های کلان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی و معنوی ناشی از قرائت خشونت آمیز از کتاب و سنت مهم‌ترین نقش‌ها را دارند.(خلاصه شده)

#اعتقادی #مذهبی

 ✅◀️  پاسخ شبهه:  ▶️✅

🔺 از انتشار نامه ای از محمد مجتهد شبستری مبنی بر درخواست وی برای مناظره با مراجع تقلید، شخصیت های مختلف حوزوری و دانشگاهی برای مناظره اعلام آمادگی کردند.
به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش محمد مجتهد شبستری طی نامه ای از اعلام آمادگی خود برای مناظره با مراجع تقلید خبر داد.

🔹در پی انتشار این یادداشت حجت الاسلام خسروپناه آمادگی خود را برای مناظره با مجتهد شبستری اعلام کرد. وی در نامه ای اظهار داشت: «در ماه جاری یعنی آذر ماه ۱۳۹۵ آقای محمد مجتهد شبستری درخواست مناظره با مراجع تقلید و مناصب فتوا را کرده است و از اینکه چرا با وجود نگارش چندین مقاله در نقد اجتهاد رایج، پاسخی از سوی آنها به ایشان ارایه نشده، گلایه نموده است. بنده به عنوان یکی از مدرسان سطوح عالی حوزه علمیه قم آمادگی خود را برای مناظره با ایشان در دانشگاه تهران یا مدرسه علمیه فیضیه یا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و یا هر مکان علمی دیگر اعلام می دارم هر چند پانزده سال پیش نیز در دانشکده الهیات دانشگاه تهران قرار بر مناظره بنده با ایشان در زمینه قرائت های مختلف از دین گذاشته شد لکن وی در جلسه حضور نیافت.»

🔸وی در ادامه این یادداشت خاطر نشان می شود: «شایان ذکر است مباحث جناب شبستری و نیز اندیشه های نصر حامد ابوزید و دیگر به اصطلاح نومعتزلیان، توسط بنده و بسیاری از محققان حوزه علمیه و دانشگاه در مقالات و کتاب های متعددی نقد شده است. ایشان علی القاعده باید اطلاع داشته باشند.»

🔹همچنین آیت الله جعفر سبحانی، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی و حجت الاسلام ابوالفضل ساجدی از جمله اساتید حوزوی و دانشگاهی هستند که برای مناظره با مجتهد شبستری اعلام آمادگی کرده اند. 

منبع: خبرگزاری مهر، 2 دی 95
کد خبر: 3855325