بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
تحلیلی بر مناظره حجت الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری

1. مناظره و گفتگوی علمی بسیار بجا و مناسب بود و حتی دیر هم شده بود.
2. اطلاع رسانیها نسبتا خوب بود و پوشش مناسبی هم داشت که باعث شد، حدود 70 هزار بیننده داشته باشد.

3. رعایت اخلاق از هر دو طرف قابل تقدیر بود مخصوصا از آقای سیدحسن اقا میری خیلی خوب بود.
4. آقای دکتر رفعی از یک نظر اخلاق را رعایت می کردند و تند نمی شدند شاید کسی بگوید خیلی مماشات می کرد یا چرا برخورد تندتری نداشت ولی از نظر دیگری هم می شود نگاه کرد اینکه واقعا پدرانه و بدون غرض بحث می کردند تا شخص مقابل و طرفدارانش هم با یک برخورد اسلامی مواجه باشند و بحث به حاشیه نرود و هم دلسوزی ایشان را ببینند تا بهتر حق را بپذیرند.

5. در پادکست ها و کلیپ ها جذابیت هایی قرار دارد که باعث زیبا شدن سخن می شود ولی نازیبایی آنجاست که موقعی که بحث علمی دو طرفه هست استدلال محکمی در کار نباشد.
6.   انتقادات به محتوا بود و هیچ حرفی درباره شیوه و روش گفته نشد.
7. در این باره نکات زیادی وجود دارد که در صدد بیان نیستم. فقط جان کلام اینکه:

الف- وقتی کلامی در رسانه عمومی (منبر، فضای مجازی، تلویزیون و ...) پخش می شود، رسالت دیگری دارد و نیاز به دقت مضاعفی است. جز راست نباید گفت ولی هر راست هم نشاید گفت. بسیاری از اعتراضات ممکن است بجا باشد ولی نمی توان در فضای عمومی مطرح کرد چرا که تبعات بدی دارد و موجب تشویش اذهان عمومی می شود.

ب- باید ببینیم دلائل محکومیت آقای آقامیری چیست... و در این قالب بحث را داوری کنیم چرا که تا وقتی که بحث علمی اعتقادی باشد هر بیننده ای به خود می گوید مگر بحث علمی یا اشتباه فهمیدن یا نظر متفاوتی داشتن جرم است که ایشان مجرم شناخته شده؟؟

ج-مناظره (یا بهتر بگویم گفتگو) ناظر به مباحث اعتقادی بود در حالیکه عمده اشکال مباحث اجتماعی و سیاسی بودند.

 

 

به گزارش خبرگزاری رسمی حوزه در پی انتشار غیرقانونی مفاد دادنامه صادر شده از سوی شعبه دوم دادگاه ویژه روحانیت توسط شخص محکوم علیه آقای سید حسن آقامیری که طی آن نامبرده به دوسال حبس تعلیقی و خلع لباس روحانیت محکوم گردیده و با توجه به بازتاب گسترده آن در فضای مجازی برخی از مفاد پرونده وی تشریح شد.

براساس اطلاعیه روابط عمومی دادستانی کل ویژه روحانیت تهامات منتسب به وی که مستند به دلایل و مدارک موجود در پرونده می‌باشد، عبارت است از:

الف- توهین به مقدسات از طریق تمسخر و ایجاد شبهه در احکام ضروری اسلام از قبیل: قصاص و تردید در اصالت قرآن کریم و اعتقاد به تحریف آن و تفاسیر خلاف صریح آیات شریفه قرآن درباره بهشت و جهنم و نیز نسبت دادن حکایات واهی و اهانت آمیز به برخی از ائمه معصومین (ع)

ب- نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی که موجب تزلزل در اعتقادات مردم و مخصوصا جوانان مخاطب وی نسبت به معارف و اصول مسلم اسلام میشود.ج- ارتکاب اعمال و رفتار خلاف شئون روحانیت و در نتیجه هتک حیثیت روحانیت که از بیان مصادیق آن خودداری می‌شود.

سایت خبرگزاری حوزه

 

 

یک نکته ای که مشخص بود اینکه دیده شدن و مشهور شدن علاقه و خواسته بسیاری از جوانان است و وقتی از نهادی که زیر مجموعه آن هستند هیچ کمک و حرکتی انجام نشود شخص به تنهایی تلاشهایی می کند و اگر به اهدافشش رسید نهاد بالادستی خود را کنار خواهد زد . چرا که می توان گفت آن نهاد را مخالف و مانع خود می بیند.

اما در پایان به نظرم قابلیت های خوبی در آقای آقامیری وجود دارد که قابل استفاده است و عیبهایی که قابل ویرایش است. (همانطوری که واکنش ایشان بعد از مناظره در فیلمی که از ایشان منتشر شده این را نشان می دهد)
اگر بزرگانی با نقدهای مشفقانه نواقص را اصلاح کنند بسیار مفید خواهند بود.