⁉️🔻👇🔻سوال:
آیا پیامبران و امامان سایه نداشتند؟
 
پاسخ:
در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است. 

امام باقر علیه السلام فرمود: 
«در رسول خدا سه خصلت بود که در غیر رسول خدا ( از مردم عادی ) نبود:  سایه نداشت، در هیچ راهی نمی رفت مگر این که بعد از آن، دو تا سه روز عطر ایشان را عبور کنندگان کاملا استشمام می کردند و به سنگ و درختی عبور نمی کرد مگر این که به ایشان کرنش و خضوع می کردند.»
[الکافی ج1 ص442]

 امام رضا علیه السلام نیز در بیان اوصاف امامان فرمود: « برای امام سایه ای وجود ندارد »
[الفقیه ج4 ص 418 - الخصال ج2 ص528- عیون الاخبار ج1 ص213]

بی شک مساله سایه نداشتن از جمله معجزات آشکار و روشن پیامبر گرامی و امامان بوده است که هر روزه در برابر مردم محقق می شده است و حجت را بر آنان تمام می کرده است. 

علامه مجلسی نقل می کند: « سایه پیامبر بر زمین واقع نشد»
علامه مجلسی می نویسد: 
«از معجزات مشهور رسول خدا که اهل سنت و شیعه روایت کرده اند، این است که سایه نداشت: اما سایه نداشتن ایشان یا بدان جهت بوده که خدا در محل سایه اش نوری ایجاد می کرده ( و سایه را از بین می برده است)یا بدان جهت بوده که از وجود ایشان مانند خورشید نور ساطع می شده و آن نور سایه را از بین می برده است، همان گونه که در روایت آمده که شب تاریک از ایشان نور ساطع می شد.
از عایشه روایت شده که شبانه در حال خیاطی بودم که سوزن از دستم افتاد و در تاریکی نتوانستم آن را بیابم که رسول خدا وارد شد و در روشنایی نور چهره ایشان، سوزن را یافتم.
[بحار الانوار ج17 ص299]

این که در روایات مثل این ویژگی برای امامان هم در بعض اوقات آمده، بدین جهت است که امامان و رسول خدا از یک نورند و ویژگی ایشان در آنان هم هست »
[مراه العقول ج5 ص198]