#شبهات_محرم 🔰

🔻شبهه دوازدهم👇


⁉️آیا نعل اسب شانس می آورد؟ بعضی نعل را سر در خانه یا روی ماشین می زنند و اعتقاد دارند خوش یمن است و شانس می آورد؟!!

✅جواب:

1️⃣آیت الله جوادی آملی می فرمایند: تبرک جستن به نعل اسب از موهومات بعد از حادثه کربلا است . به این جهت که این اسب ها »نعوذ بالله « آدم های خارج از دین را لگدکوب کرده اند پس با ارزش می باشند, چنان که برخی از فرقه های اسلامی دهه ی محرم را جشن می گیرند و متائسفانه فرهنگ ناشایست نعل اسب به طور ناآگاهانه در میان برخی شیعیان نیز رواج یافته است. شاید هم برخی کوبیدن نعل اسب به گمان خود برای سالم ماندن وسیله نقلیه و تندروی آن بدانند.
📚شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 254.


2️⃣اما اصل داستان از اینجا شروع شد که:
◽️خانواده هایی در شام پس از حادثه کربلا با عناوین تازه ای معرفی شدند. مانند:
▪️بنو السراویل : فرزندان کسی بودند که لباس امام حسین را برداشته بودند.
▪️بنو السرج: فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام اسب تاختند و پس از جنگ نعل اسب ها را به مردم به قیمت بالایی فروختند و مردم نعل ها بر سر در خانه خود آویختند و به آن افتخار کردند.
▪️بنو اسنان: فرزندان کسی بود که نیزه ای را که سر امام حسین بر آن بود حمل می کرد.
▪️بنو المکبری: فرزندان کسی بود که پشت سر نیزه داری که سر امام حسین را حمل می کرد تکبیر و تهلیل می گفت.
📚التعجب، علامه کراجکی ص 45.


3️⃣و درباره مسئله شانس:

⭕️شانس یک چیز موهوم و غیر واقعی است و در عالم خارج حقیقتی ندارد. بزرگانی مثل علامه طباطبایی و شهید مطهری اصلاً شانس و اتفاق را قبول ندارند و آن را تایید نمی کنند.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج7، ص: 390 تا 398.

🔰خداوند نیز می فرماید:
▫️وعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لَا یَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَیَعْلَمُ مَا فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا یَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ
👈آیه 59 سوره انعام
💠کلیدهای غیب، تنها نزد اوست؛ و جز او، کسی آنها را نمی‌داند. او آنچه را در خشکی و دریاست می‌داند؛ هیچ برگی (از درختی) نمی‌افتد، مگر اینکه از آن آگاه است؛ و نه هیچ دانه‌ای در تاریکیهای زمین، و نه هیچ تر و خشکی وجود دارد، جز اینکه در کتابی آشکار [= در کتاب علم خدا] ثبت است.