کرونا و انتشار خوانشهای آلوده از متون دینی

 

ظهور ویروس کرونا در ایران و ثبت خبر اولین شخص فوت شده از شهر قم، فرصت مناسبی را برای دین ستیزان ایجاد کرد تا با بهره وری از روشهای جدلی و مگه نمی گفتی، پس حالا چی میگی؟ سوار بر موج خبری شده و تاخت تازی را باورهای اعتقادی مردم داشته باشند.

برخی از این شبهه افکنان دستمایه خودشان را روایات فضیلت شهر قم قرار داده و گروهی دیگر شفا، زیارت و...

 

این شبهه افکنان انگار سند خدشه ناپذیری از متون دینی در دست داشته اند که دینداران همگی رویین تن بوده و یا قرار بوده همه امور مردم با معجزه و امور خارق العاده حل و فصل شود و یا اینکه قم برای ابدالدهر در روایات یک شهر واکسینه و ضد ویروس معرفی شده است و الآن با آمدن این ویروس، تمام اسناد و مدارک یک روزه مهر باطل خورده و حالا بیا و ببین که برای دینداران چه رسوایی به بار آمده است.

نمی دانم این گروه چنین برداشتی را از  کدام متون دینی بدست آورده اند؛ قرآن، جوامع حدیثی و یا... آیا این گروه مریضی حضرت ایوب ع یا دیگر پیامبران و اولیاء را نشنیده اند؟

  ترفند شبهه افکنان در این گونه شبهات، بهره برداری از ناهمخوانی دینداری منفعت جویانه با شرایط پیش آمده بوده و با دور ساختن مخاطب از حقیقت گزاره های دینی و ارائه برداشتهای آلوده و ناصحیح از متون دینی سعی بر تضعیف عقاید دینی مخاطب خود دارند.

 🔰 چنین خوانشهای آلوده و مغرضانه ای از دین، فضای مسمومی را در بستر فضای مجازی ایجاد کرده که روح روان بازدید کنندگان را آزرده و دلمرده خواهد نمود.

بهترین توصیه در چنین شرایطی، آموختن دین و تفسیر خواهی گزاره های دینی از  اهل آن و دوری از کانالها و افرادی با خوانش های آلوده دینی است. باید دانست سارقان اعتقادی مانند شیادان و کلاهبرداران اقتصادی منتظر بهره برداری از  پریشانی و آسیب های روانی مردم هستند.

 

کرونا و شعله ور شدن نزاع گرایشها و خوانشهای دینی

 

پا قَدم این ویروس کُرونا هر جُور شَرُّ و مُصیبتی که با خودش به‌همراه داشت، امّا دانش و اطلاعاتی را هم با خودش به‌همراه آورد، برای نِمونه این‌که خَلق و خَلایق فهمیدند در خوانش و فهم متون دینی یکصدایی ویک دستی وجود نداشته و گروهی مَشرب أخباری و نَقلگرایی  را انتخاب کرده و با سَرسِپردگی تامّ و تَمام به روایت، میدان چندانی به عقل نداده و گروهی دیگر با درپیش گرفتن مَرام عقلگرایی، شُعار "اَگه با عَقلم جُور در بیاد، قبولش دارم" را سَر می‌دهند.

این دو گروه در طول تاریخ دعوایشان سرد و گرم شده، امّا تمام نشده و از هر فرصتی بهره‌برده تا دلیلی برای حَقّانیت إدّعای خویش پیدا کنند تا اینکه این سوغات چینی، مائِدۀ آسمانی را برای هر دو گروه رساند و با توجه به تهدید همِگانی و درگیری همۀ مردم با این بلای رسیده و تعقیب و مطالعۀ هر متنی که یک کلمۀ "کرونا" در آن باشد، جِدال عِلمی و نَشر آن در فضای مجازی بین دو گروه چنان بالا گرفته که کار در مواردی به جاهای باریکی هم کشیده که آرزو می کنیم، خدا آخر و عاقبت این رقابت علمی را ختم بخیر نماید.

با توجه به نیاز روز و مشکل پیش آمده یکی از طرف دَعوا؛ مثل جناب "ارشمیدس" سراسیمه و خوشحال از حمّام خانه بیرون پریده و بانگ "یافتم یافتم"  سرداده و برای خلق نسخه شفابخش گیاهی تجویز می کند و با حرکتی نمادین، کتب پزشکی فرنگی را که نماد بیگانه و غرب پرستی می نامد، داخل آتش انداخته و دیگری پریده و از داخل استانبولی آتش، کتاب نیم سوخته را ققنوس وار بیرون کشیده و با از خود گذشتگی در راه علم، دو دستش را با عجله  و محکم بر آن می کوبد تا آتش را خاموش ساخته و با افتخار، کتابِ مجروح را سر دست کشیده و فریاد می‌زند: ای مومنان خواستار سلامتی، به این کتاب عمل نمایید تا رستگار شوید،  سپس آهسته و خرامان می رود تا به گمان خویش چون سقراط، خود را مهیای سرکشیدن جام شوکران نموده و نام پر افتخار  دیگری را بر لیست قربانیان دانایی بیفزاید.                

برخی از بندگان خدا هم که فکر می کنند باید حتما در این شرایط کاری انجام دهند، حیران و سراسیمه وارد این گود شده و یکی برای اثبات إرادت و صِدق ادّعا، کارش به تصویر برداری از تشرّف به آستان مقدّس امام زاده‌ها کشیده و دیگری وقت دعای طلب مرگ در پای سفره مجالس روضه بغض کرده و با نالۀ حزین "آمین یا رّبّ العالمین" سرمی دهد و ضمن لعن دینداران بی غیرت، برای محکم کاری هم که شده چند تا "اَمّن یُجیب" هم پشت بندش می‌آورد.

🔰 طرف مقابل هم ناگفته پیداست که کارش شده بازخوانی تاریخ و اقوال کرامات خصم خویش، و با قیافه طلبکاری پایش را گذاشته روی خِرخِرِه طَرف مقابل و مُطالبه کِرامت و تَکرار آن گذشته منقول فی زَمانِنا هذا و گرفتن ژستهای روشنفکری و داد و فریاد التماس آلود به اهل عالم که ما را با اینها یکی ندانید و با یک چوب نرانید؛ بابا جماعت خردمند و فرزانه و دوستدار دینداری، بیایید دینداری عاقلانه را با ما تجربه نمایید واز دین و دینداری زده نشوید، شما نمی دانید ما چه دین سازگاری با روزگار مدرن برایتان جفت و جور نموده ایم، بابا خود ما متخصص آشتی دادن سنت و مدرنیسم بوده و بصورت تضمینی دنیا و آخرتتان را آباد می نماییم.

 

جماعت هِرّ و کِرّ  و شبهه ساز رسانۀ غربی هم هر شب کارشان شده پخش یکی دوتا کلیپ از سخنان دو طرف دعوا و به رَسمِ خود تصویر و فیلم گویاست، ببینید بدون شرح؛ پس از نمایش کلیپها و گفته‌ها، با قیافۀ نَمَکین روی آنتن آمده و با ریشخندی مَلیح، ژست، آخ ما چقدر عاقلیم، چِشم نخوریم ایشاالله بخودشان می گیرند.                             درس و مدرسه تعطیل شده، درست، مشق و بحث ندارید، درست، برادر من، به سیره پیشوایان دین نگاه کن، بزرگان حوزه را ببین، الآن در این سرگردانی و گرفتاری مردم کاری بکن و حرفی بزن که باری از روی دوش مردم برداشته بشه که وقت برای جدال علمی بسیار است.

سیدحسن هاشمی  🌺