سلام آقای عبداللهی

یه سوال داشتم

حقیقتش من یه سایت دارم که داخلش فایل آموزشی مثل نمونه سوال و ... قرار میدم و از تبلیغات توی این سایت، یه درآمد کوچیکی دارم

ولی الان یکم توی درست یودن این درآمده شک پیدا کردم

راستش من از سایت ها و کانال های مختلف کپی میکردم و داخل سایتم میزاشتم و نمیدونم درآمدم صحیح بوده یا نه

اصا نمیدونم منتشر کننده ها کپی رو منوط به درج منبع کرده بودن یا نه، ولی خب من اصلا منبعی زیر فایل ها درج نکردم

کما اینکه بعضی از صاحبان فایل ها اسم شون رو داخل فایل ذکر کرده بودن و من هرگز اسمشون رو پاک نکردم

نمیدونم...حقیقتش سردرگمم...اگه این درآمده مشکل داشته میشه بگید چجوری باید جبرانش کنم...

نمیخوام پول حروم وارد زندگیم بشه...

ممنون..🌸🌸

...............................

سلام علیکم

 

آیا مالک یک سایت می تواند آگهی و تبلیغات دیگران را در سایت خود به نمایش بگذارد ؟ در چه صورتی جایز ودر چه صورتی حرام است ؟
 
 پاسخ :
1-
ایرادی ندارد که یک سایت تبلیغاتی راه اندازی شده و به نشرآگهی و تبلیغات بپردازد ویا فردی در سایت خود قسمتی را به این کار اختصاص دهد، مشروط بر اینکه این آگهی ها و بنرهای تبلیغاتی مقید به ضوابط شرعی باشند، به اینصورت که : محتوی تصاویر زنان و یا موسیقی نباشند، و برای خرید اجناس حرامی تبلیغ نکنند، و یا معاملات بانکی ربوی را ترویج ندهند، و همچنین مروج سایتهای تفریحی فاسد نباشد.
توصیه : هرشخصی که این کار را می کند، باید امانت دارباشد و خدارا ناظر بر اعمال خود بداند، ولی اگر خدای نکرده تساهلی کند و اقدام به نشر حرام و فساد نماید، در آنصورت این خیانت به مجتمع اسلامی است
خداوند متعال‌ مؤمنان‌ را از خیانت‌ به‌ خود، پیامبرش‌ و همدیگرشان‌ نهی‌ کردند؛ می فرمایند : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِکُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (انفال 27).
 
یعنی : «ای‌ مؤمنان‌! به‌ خدا و پیامبر او خیانت‌ نکنید» با ترک‌ آنچه‌ که‌ شما را بدان ‌مکلف‌ نموده‌ایم‌ و با فروگذاشتن‌ آنچه‌ که‌ پیامبرما شما را به‌ انجام‌ آن‌ سفارش‌ کرده‌ و شما را بر آن‌ امین‌ قرار داده‌ است‌ «و در امانت‌های‌ یک‌دیگر» که‌ در میان ‌خودتان‌ بر آن‌ امین‌ قرار داده‌ شده‌اید، نیز «خیانت‌ نکنید در حالی‌که‌ خود می‌دانید» که ‌این‌ کار خیانت‌ است‌، اما عمدا مرتکب‌ این‌ خیانت‌ می‌شوید.
سوال : آیا حکم دریافت پول از آگهی دهنده بر حسب تعداد کلیک کنندگان چیست ؟
توضیح : مالک سایت، تبلیغات دیگران را در سایت خود قرار میدهد و بابت هر کلیکی که بازدیدکنندگان بر روی تبلیغات می کنند درصدی به مالک سایت تعلق می گیرد، آیا جایز است یا خیر ؟
پاسخ : این روش معامله و عقد بعنوان مثالی از “عقد جعاله” است که شرعا مانعی ندارد، بشرطیکه این آگهی ها خالی از هرگونه حرام و منکرات باشند و افراد را به سوی حرام دعوت ندهند.
پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید : « مَنْ دَعَا إِلَی ضَلَالَةٍ کَانَ عَلَیْهِ مِنْ الْإِثْمِ مِثْلُ آثَامِ مَنْ تَبِعَهُ لَا یَنْقُصُ ذَلِکَ مِنْ آثَامِهِمْ شَیْئًا» مسلم.
یعنی : « کسی که به گمراهی و گناه دعوت کند، بر وی گناهیست مثل گناهان آنانکه از وی پیروی کردند و از گناه آنها نیز چیزی کم نمی‌شود».
 منبع : الإسلام سؤال وجواب
 
2-
اگر خلاف مقررات باشد کسب درآمد از این طریق جایز نیست.
 
استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم
توضیح: باید مقررات در این زمینه را از منبعش گرفته ، بدانید و رعایت کنید.
 
سوال : حکم واسطه گری چیست، کار را از کسی بگیری و به دیگری بدهی و این وسط پول را برای خود از این معامله برداری مثلا: گروه تلگرامی هست که تبلیغات را از شرکت ها میگیرد و به اعضای خودش میده و اونا هم تبلیغات رو توی برنامه هاشون میزارن تا به ازای کلیک خوردن درامد داشته باشند. من هم جزو اون گروه هستم ولی برنامه ای ندارم. به نظر شما من میتونم افرادی که برنامه دارن رو پیدا کنم و تبلیغات گروه رو بهشون بدم و نصف قیمت تبلیغ رو بهشون بدم و نصف هم مال خودم باشه. اگر نه پس ی واسطه ای مثل من ایا دست مزدی بهش تعلق میگیره یا نه. اگه هست چقد باید باشه. ؟.
 
پاسخ:
 
چنانچه این کار برخلاف قوانین و مقررات مربوطه باشد و یا موجب تضییع حقوق دیگران گردد، جایز نیست؛ اما در مورد تبلیغ کالا و گرفتن هدیه در صورتی که تبلیغات جنبه شرعی داشته باشد و از شرکت کنندگان پولی نگیرند و چیزی به عنوان هدیه برای نفر اول داده شود، مانعی ندارد. 
 
استفتاء از دفتر استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
 
https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif حکم استفاده از کتاب­های PDF ایرانی و خارجی که در اینترنت موجود است چیست؟ آیا استفاده از آنها بدون پرداخت بها اشکال دارد؟ بدلیل گران بودن کتاب و زیادی حجم کتاب، از PDF استفاده می­کنیم.
خلاف مرتکب شدن به بهانه اینکه هزینه زیاد است، پولش را نداریم، وقتش را نداریم، حجم کتاب بالاست، جایی پیدا نمیشود، اینها مجوز برای ارتکاب خلاف نمی­شود. اما در مورد حق تالیف، نظر حضرت آقا این است که حقوق معنوی دیگران از جمله حق التالیف که شخصیت حقیقی مثل فرد یا افراد خاصی، یا شخصیت حقوقی مثل سازمانی یا موسسه‌ای کتاب یا نرم افزاری را تهیه کرده اند و افرادی می­خواهند استفاده کنند، حقوق آنها باید رعایت شود. بنابراین اگر کسی به عنوان حق التالیف دیگران را از استفاده بدون خریداری منع کرده باشد - که گاهی اوقات روی کتاب نوشته می­شود حق چاپ برای مولف محفوظ است یا برای ناشر محفوظ است - و بدون اجازه یا بدون کسب رضایت یا بدون پرداخت حقی استفاده کند، بنابر احتیاط واجب استفاده از آن جایز نیست، گاهی استفاده‌ی متعارف جزئی که منعی در کار نیست، مثلا یک مطلبی را از کتاب در پایان‌نامه خودش نقل می کند و ماخذش را هم ذکر می­کند، اینها اشکالی ندارد؛ یا مثلا چند صفحه زیراکس میگیرد که متعارف هست و مشکلی ندارد. اما در موارد بیشتر باید از صاحب اثر اجازه بگیرد.
 
 آیا کپی گرفتن از کتاب درسی یا جزوات آموزشی آموزشگاه­ها بدون رضایت آنها مخالف با حق کپی است؟ یعنی آیا میتوانم بخشی از کتاب یا تمام کتاب را کپی بگیرم و همچنین کتابهایی که متن آنها در نرم‌افزارها موجود است، آیا می­توانم همه یا بخشی از آن متن را کپی کنم و چاپ کنم؟
اولا اگر منعی از طرف تولید کننده اثر وجود نداشته باشد، استفاده از آن اثر و کپی کردنش اشکال ندارد، اما اگر منع شده است یا قفل برایش گذاشته اند، اینجا طبق نظر حضرت آقا بنابر احتیاط واجب جایز نیست که بدون مراعات حق تولید کنندگان یا بدون کسب رضایت آنها کتاب یا نرم افزار را کپی کنند یا مطالب موجود را در اینترنت و امثال اینها نشر دهند.
 
منبع سایت خامنه ای دات آی آر